Selasa, Ogos 25, 2009

Allah!

Semalam sesi pertama membaca skrip Asylum. Tak semua pelakon dan krew hadir.
Walaupun sakit kepala, aku gigihkan jua untuk hadir. Hendak saja balik dan tidur atas katil.
Tetapi teater ini salah satu tanggungjawab aku.

Aku sudah biasa dengan skrip Asylum ni. Dah banyak kali berlakon dalam Asylum.
Pernah membawa watak Penonton, Mat Merah dan kali ini aku diberi cabaran membawa watak Y.B yang pada aku, tidak sesukar watak Baby atau Pak Cik pada pandangan aku.

Untuk bahagian Y.B, dialog aku dengan pelakon lain tidak banyak, hanya dengan Baby dan sedikit bahagian dengan Mat Merah dan Mat Hijau serta Polis. Tetapi interaksi dengan semua pelakon malah penonton sebenar adalah banyak.

Kalau ikut jadual, latihan aku hanya pada petang Rabu dan hari Jumaat, petang dan malam.
Petang di bawah arahan Dr Shark. Malam pula di bawah arahan Aini.
Latihan beramai-ramai pula akan diadakan pada hujung minggu. Kemungkinan besar hari Sabtu.

Berbalik kepada tajuk entri ni. Klik link di bawah:

http://www.shortandsweetmalaysia.org/main.php?section=theatre&page=theatre_index

Aku tidak turut serta dalam festival tersebut. Tapi apa yang menarik perhatian aku adalah teater yang telah memenangi festival itu.


Allah!
Writer: Adiwijaya
Director: Megat Sharizal
Cast: Abdul Qahar Aqilah, Shah Redza Minhat
Synopsis: Two men meet on a ledge of a tall building in a moral struggle of non-epic proportions.


Skrip Bahasa Melayu (BM) yang menang. Dan satu-satunya skrip BM yang bertanding dalam festival itu. Lebih tertarik lagi apabila tajuknya "Allah!" dan salah seorang pelakonnya adalah Shah Redza Minhat, aktivis teater yang telah berjaya menang dengan skripnya sendiri dalam Festival Teater KL suatu masa dahulu dengan karyanya "Tat Nenas".

Aku menjadi lebih tertarik apabila teringat bahawa skrip yang telah menang 1st Kakiscipt Playwriting Competition yang lalu adalah skrip BM, berjudul "Politikus Melayu". Lebih tertarik lagi, yang menang 24 Hours Theatre Project awal tahun lalu juga adalah skrip BM.

Nah, nampak tak bahawa skrip BM tidak kurang hebatnya di mata para juri profesional?



Aku harap aku dapat baca skrip Allah! ni.



ps: Memandangkan tarikh akhir hantar skrip 10 minit sudah dianjakkan ke 30 September ni, maka aku bercadang hendak tulis satu lagi skrip yang lebih elok dari segi temanya. Skrip BILIK MANDI, idea muncul sewaktu aku sedang terlantar keletihan pagi tadi di atas katil. Sakit-sakit pun idea teater boleh datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan