Sabtu, Ogos 15, 2009

Sesi 1 Latihan "Bab i"

Khamis lepas gua sudah selesai casting watak untuk teater 10 minit, "Bab i".
Jumaatnya pula sesi 1 latihan "Bab i".
Secara kasar, script reading adalah selama lebih kurang 10 minit. Sedang elok saja.
Jadi bila sudah pentaskan nanti, tambah tolak kurang lebih jadilah 12 minit paling maksimum.

Gua sudah dapat bayangan keseluruhan pementasan nanti.
"Bab i" gua ni memang eskperimen. Jadi ada yang mungkin jadi, ada yang tidak jadi hasilnya.
Tunggu dan lihat sajalah nanti.
Bahan-bahan eskperimen pun gua peroleh daripada pengalaman gua sepanjang di UTP dan di KL.
Gua rasa gua nak pergi jelajah tempat lain dan dapatkan pengalaman di sana.

Sesi 1 "Bab i" berjalan lancar. Semua budak-budak baru bersemangat hendak berteater, terutamanya si Adam. Selalu saja dia bertanya "Boleh ke saya buat tadi? Macam tak kena saja..".
Ya, gua akui memang banyak yang perlu dilatih pada budak-budak baru.
Sesi pertama ni diaorang baru nak kenal-kenal apa itu blocking dalam teater dan bagaimana nak lakukannya.
Belajar teater ni kena praktikal baru jadi. Setakat belajar teori saja tidak nampak bagaimana blocking itu dilakukan.
Dari segi lakonan, banyak lagi yang perlu diasah dan dilatih dari satu baris ke satu baris.
Gua cuma berharap, masa yang suntuk ni gua dapat gunakan sebaiknya untuk melatih mereka sampailah waktu show nanti.
Kalau ikutkan, ada 4 hari saja lagi. Show 10 minit ni hari Jumaat petang, 21 Ogos 2009. Malam 1 Ramadan tu.
Jadi 4 hari boleh jadi 8 sesi, kalau buat petang dan malam. Tapi, gua pun ada latihan show WA WARNA untuk IW-52. Sempat ke tidak ni? 19 Ogos ni show IW, Isnin ni baru nak mula latihan. Buat seminimal mungkinlah jawabnya. Nasib baik hanya 15 minit.

Oh ya, seorang pelakon "Bab i" gua iaitu Nik Nadia yang pegang watak BUDAK 3 tarik diri. Katanya dia tidak sesuai bawa watak tersebut dan rasanya lelaki lebih sesuai bawa watak tu. (Walaupun aku rasa direktor lebih tahu seseorang pelakon tu sesuai ke tak dengan watak yang dibawa. Kalau tak sesuai, buat apa aku pilih kan. Haha.)
Jadi, gua pun cari pengganti yang memang sesuai sangatlah, Azizi. Sebab BUDAK 3 tu bawa watak V.I.R.U.S, jantina lelaki dan perempuan.

Untuk show WA WARNA juga ada pelakon yang tarik diri. Dua orang sekali. Oleh sebab kesuntukan masa yang amat sangat, gua dan SEFA terpaksa jadi pengganti. Jadi untuk show IW nanti, yang akan berlakon adalah Atol, Azizi, Akin dan SEFA. 3A + 1 S.
Oh ya, skrip WA WARNA gua dah gabungkan dengan skrip TIANG gua. Skrip TIANG tu gua dah lama tulis tentang 'Rukun'. Jadi, tunggu dan lihat saja macam mana jadinya nanti.

Dalam masa yang sama, gua kena hafal dan latih berlakon dalam skrip 10 minit Dr Shark iaitu "Jebat: Versi Tu Tu".
Skrip ni kalau baca lapis keduanya, tentang Sultan menaruh hati pada Tuah, tapi Tuah memilih Jebat. Cerita gay ni. Sultan, Jebat dan Tuah adalah gay. Yeah.

Jadi, dalam masa 4 hari ini, gua sedikit sibuk dengan show.
Kalau sentuh bab pelajaran pula, gua sibuk dengan persediaan FYP dan FYDP. Nasib juga subjek lain tidak ada tugasan lagi.

Beginilah hidup seorang pelajar. Kena kerja keras sedikit. Kena kurangkan beri alasan pada orang lain dan diri sendiri. Kalau sudah tahu sibuk dan banyak kerja, tak payah gatal-gatal nak buang masa buat benda tak berfaedah. Berteater itu berfaedah, asalkan ikut batasan agama lah.

Lepas habis semua show minggu hadapan. Masuk saja bulan Ramadan, latihan ASYLUM pun akan bermula secara rasminya. Aduh, gua kena jadi Y.B la pulak. Direktor suruh gua set karaktor Y.B tu sebagai "loveable, huggable, cute dan.. jahat!".

Oleh sebab gua ada matlamat masa panjang, lepas habis belajar, dah kerja, dah kahwin sekalipun, gua nak teruskan berteater. Tak kira di mana. Gua cuma harap, bini gua nanti akan sokong matlamat gua. Haha.

Setakat di sini saja buat kali ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan