Khamis, Ogos 27, 2009

Bilik Mandi

BATHROOM (BILIK MANDI)
Oleh Akin.M


Sinopsis:
Aku nak mandi. Nak mandi masuk bilik air. Aku nak mandi dalam tub atau pakai shower atau pakai gayung? Aku nak mandi pakai apa? Aku nak mandi gua air apa? Air putih? Atau mandi dengan susu? Atau darah? Atau udara?

Watak-watak:
LELAKI
PEREMPUAN
PENJAGA KAUNTER


LELAKI:
Panasnya badan aku malam ni.
Sebab global warming kah?
Atau sebab aku banyak buat dosa?
Ah, apa-apa hal pun, aku nak mandi.
Biar sejuk sedikit badan aku ni.

PENJAGA KAUNTER:
Selamat datang ke bilik mandi awam.

LELAKI:
Masuk percuma kah?

PENJAGA KAUNTER:
Ya. Percuma kalau encik tak guna air.
Kalau hendak guna air biasa untuk mandi, kena bayar RM 3 sekepala.
Kalau hendak guna air lain, ada caj lain.
Nak tengok menu air yang kami sediakan?

LELAKI:
Menu Mandi:
Pakej Mandi Harus (Mandi Biasa) RM 10
Sabun, tuala disediakan tetapi tidak boleh dibawa balik atau masuk ke dalam beg galas.

Pakej Mandi Wajib (Bagi yang berhadas besar seperti mandi junub dan seumpamanya)
RM 15
Sabun, tuala disediakan.
Nota: Harga sedikit tinggi kerana masa untuk mandi dijangkakan lebih lama daripada mandi biasa.

Menu Pilihan Air Untuk Mandi:
Air paip RM 3
Air suling RM 5
Air susu RM 10
Air darah RM 35-50 (Mengikut harga pasaran)
Air (Udara) RM 0.10
Nota: Sabun dan tuala tidak disediakan.

Hmmm.. Air darah? Harga mengikut pasaran. Macam makan kepala ikan asam pedas pula.

PENJAGA KAUNTER:
Jadi bagaimana?
Nak pilih yang mana satu?
Boleh campur menu kalau nak.

LELAKI:
Saya nak cuba air susu dan air darah.

PENJAGA KAUNTER:
Tunggu sebentar ya. Saya set menu pilihan encik.
Baiklah. Sekarang encik boleh masuk.





Akan disambung. Kalau sempatlah.
Maklumlah. Sekarang ini sibuk. Sekejap fikir pasal FYP. Sekejap fikir pasal FYDP.
Tapi. Bukan memang dah lumrah macam tu ke?

Semalam petang hujan.
Malamnya juga hujan.
Malamnya itu badan aku sejuk.
Aku pernah berkata pada Che Mad Haris, "Saya sejuk."
Dan, responnya ....

Kalau dalam BILIK MANDI, LELAKI berkata pada PEREMPUAN, "Aku panas."
PEREMPUAN membalas, "Aku sejuk."

Hah, apa yang kau orang fikir tu?!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan