Selasa, Mac 17, 2009

MBSK Rawak I - Contradic*tion

Ini madah bicara suara kata (mbsk) rawak yang aku dah lama nak buat.


Adik dia dah besar. Jambu. Nerd. Geek. Rambut belah tengah. Belah tepi. Pakai gel. Tali leher lekat sampai petang. Tak ponteng kelas. Duduk baris depan. Pengawas. Pakai songkok. Bullshit. Eh, bukan. Itu benda lain.
Adik aku macam budak-budak. Kaki pukul. Belasah. Gangster. Samseng. Bully. Bullshit. Eh, itu benda lain. Pendek kata ke, panjang kata ke, sama maksud = budak jahat. Budak nakal. Tak matang. Bajet macho. Lelaki. Smoker tegar. Muka pecah. Banyak jerawat. Banyak awek. Couple banyak kali. Layan blue. 3GP. Budak sekolah. Shit. Lagi, benda lain. Lagi sekali.

Contradicktion.

Lama tak dengar cerita, kawan lama? Ya, walaupun aku tahu perkataan 'kawan' tu tak sesuai untuk aku gunakan, tapi kau pun dengar kan yang aku sebut 'kawan' tadi dengan penuh rasa sarkastik?

Contradicktion.

Mana boleh belajar Sains dan Math dalam Bahasa Inggeris! Kita kena pertahankan bahasa ibunda kita! Hidup Melayu, kononnya?
Sains dan Math kena belajar dalam BI. Apa salahnya? Untuk kemajuan kita juga. Kita masih guna Bahasa Melayu dalam urusan harian dan rasmi kita. Dan kita masih guna BM dalam pembelajaran Bahasa Melayu!
Nak belajar Sains dan Math ni tak kisah lah bahasa apa. Dalam Sains kita perlu kemahiran berfikir secara logik. Kita buat pemerhatian daripada eksperimen, berdasarkan teori yang sudah ditemui oleh para saintis dahulu kala. Belajar Math pula, guna kalkulator untuk operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Aman dunia. Tak perlu kecoh-kecoh.

Contradicktion.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan