Isnin, Februari 16, 2009

Wakenabeb, Lupunkenabeb

Sedikit tentang politik dan kenegaraan yang bukan bidang aku.


Ada yang suka bicara tentang politik
Ada yang tidak
Ada yang fanatik dengan parti
Ada juga yang berkecuali
Memberi alasan yang mereka tidak sukakan politik
hingga ada yang tidak kisah akan tanggungjawab memilih pemimpin iaitu untuk turun mengundi pada pilihan raya

Aku sudah layak mengundi
Aku tak sabar nak BUANG undi aku
Pada pemimpin yang akan melaksanakan undang-undang Islam
sebab Islam adalah kepercayaan aku
dan sebab Islam adalah undang-undang yang adil
tapi bukan Islam Hadhari

Aku malu
bila aku tengok rancangan Wakenabeb
atau rancangan yang seumpamanya
bila ada orang bertanya soalan tentang kenegaraan kepada orang awam
misalnya
nama Yang di-Pertuan Agong
rukun-rukun negara
nama-nama menteri
malah
soalan itu boleh dijawab oleh budak-budak sekolah
tapi orang-orang dewasa tidak dapat jawab
malu malu malu

Rakyat Malaysia kah itu?
Patutlah aku sudah nampak tanda-tanda 'kepupusan' warganegara Malaysia, khususnya di ibu kota.
Alah, kat kampung aku lagi lah teruk.



PS: Seperti dalam teater KERUSI, kerusi itu memang menjadi rebutan. Yang jahat jadi makin jahat di atas kerusi, yang baik jadi jahat di atas kerusi. Jadi, siapa yang layak duduk di atas kerusi itu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan