Isnin, Februari 02, 2009

Singgah Sana Seni: Teater Kompilasi Vol. 1

Malam semalam tempat duduk di Stor Teater sudah penuh.
Jadi aku pergi petang Ahad ini untuk tonton Teater Kompilasi Vol. 1

Waktu aku menulis ini aku sukar hendak meluahkan kata-kata
jadi aku hanya memberikan komen dalam beberapa patah kata sahaja untuk setiap satu.


1 TERUK oleh Zahiril Adzim

memang bijak meletakkan piece TERUK ini di hadapan sekali, jika STABIL di depan sekali, mungkin akan jadi permulaan yang sedikit membosankan

Dalam satu patah perkataan: OKlah...



2 POKOK KELAPA SAYANG oleh Khairunazwan Rodzy

Watak Hasyim dan Penjaga dimainkan dengan baik
Jalan cerita juga baik di mana cerita dimulakan tentang Hasyim yang sudah tua yang seolah-olah orang gila menyayangi sebuah pokok kelapa
Membuatkan penonton mahu tahu kisah silamnya
Teknik yang biasa, tapi sentiasa berkesan

Dalam satu patah perkataan: Menarik



3 TAMBAT KAKI oleh Khairil Ridzuan Saharuddin

Watak Pak Tam dimainkan dengan baik
Dan contengan anak panah di atas lantai dengan kapur papan tulis - aku suka
Maklumlah, itu jiwa aku - sukakan yang artistik, simbolik

Dalam satu patah perkataan: Best



4 STABIL oleh Fared Ayam

Dalam satu patah perkataan: Bermakna!
(walaupun sedikit bosan. hehehe. tapi bermakna)



Secara keseluruhannya, aku sukakan stail yang ditunjukkan oleh keempat-empat piece tersebut. Banyak simbolik. Banyak teknikal tapi simple. Vokal dikawal. Emosi dikawal. Aku yakin, semua sudah belajar dari pengalaman berteater. Lebih-lebih lagi di bawah naungan Namron. Syabas untuk usaha tersebut. Menanti kemunculan Volume 2 pula.


PS: Tiket adalah sumbangan minimum RM20. Di universiti tempat gua belajar, tiket nak tengok teater RM3 je! TIGA RINGGIT! Tak naik-naik dari zaman tok kadok dulu. Patutlah asyik tak berduit ja ha ha ha. Lepas tu, rajin sangat buat FREE show. Yang datang bukan ramai sangat pun..... Ha ha ha maklumlah budak universiti ENGINEERING katakan... mana main teater-teater ni... Battle of the Band ke, Nasyid ke, yang ada nyanyi-nyanyi tu depa minat lah... Teater tak ada nyanyi-nyanyi ni mana depa minat... Gua rasa lepas ni kena letak perkataan 'muzikal' lah untuk apa-apa teater. Confirm, ramai yang nak datang tengok! Ha ha ha. Kenapa gua cakap macam tu? Sebab tiket PGLM3 tinggal tiket yang mahal-mahal ja! Ha ha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan