Ahad, Februari 08, 2009

Tak Senang Duduk Menonton PGLtM-3

Setelah 2 bulan gua simpan tiket teater tu dalam dompet sehingga sudah hampir lusuh dan berkulat.
Gua akhirnya menonton teater muzikal Puteri Gunung Ledang musim ketiga.
Tapi ini baru pertama kali gua menontonnya.
Gua tonton show matinee sebab gua tak nak terkejar-kejar tren nak balik kalau tonton show malam.
Expectation gua terhadap teater ni tak tinggi sangat.
Sebab gua sudah tonton P Ramlee The Musical, hasil produksi dari kompeni yang sama. Kali itu memang gua kagum dan terpegun. Jadi kali ini gua sudah tidak begitu hairan.

Tetapi ada satu perkara sahaja yang boleh buat gua tersenyum.
Iaitu propaganda dengan tagline "More magical, more spectacular, more breathtaking" itu tidak mengecewakan.
Dengan pentas yang sebegitu canggih, apa sahaja boleh dilakukan.
Teknik silap mata memenuhi janji 'more magical' tersebut. Gua tak tahu lah musim-musim yang lepas ada dibuat atau tak?
Kesan khas letupan juga membuat aku tak senang duduk.
(Tak senang duduk = menonton teater dengan teliti)
Kesan khas lampu yang dipancar ke arah penonton juga buat aku tak senang duduk.
Sememangnya aku suka permainan lampu ke arah penonton. Ha ha.
Gua suka teknik yang digunakan untuk menjadikan seorang pelakon itu nampak seperti satu bayang-bayang. Tak senang duduk gua dibuatnya.
Kesan bunyi bergema-gema sewaktu membaca jampi mantera juga buat gua tak senang duduk.
Namun, ada sedikit silap mata yang kantoi.
Sewaktu di puncak Ledang ketika nenek kebayan bertukar menjadi Gusti Putri.

Lakonan Sultan Mahmud (Adlin Aman Ramli) paling menarik.
Vokal Hang Tuah (Stephen-Rahman Hughes) paling mantap.
Nyanyian ensemble juga tak kurang hebatnya, cukup harmoni.
Lagu-lagunya semua berkualiti.
Semua koreografnya cukup menarik dan hebat. Terbaik.
Ada sedikit masalah teknikal dan ia dapat diatasi dalam masa kurang 5 minit sahaja dan tidak menjejaskan persembahan selepas itu.
Stage management yang amat baik.

Ah, apa lagi gua nak cakap? Tak rugi kalau beli tiket mahal sekalipun untuk tonton muzikal ini. FLAWLESS!
Dengan tenaga produksi sebegitu ramai dan semuanya berkemahiran tinggi.. ah, apa lagi gua nak cakap?



PS: Gua suka movement yang besar-besar. Jika P Ramlee The Musical ada keretapi besar, PGLtM ada kapal besar! Satu lagi gua kagum, gua kagum tak senang duduk bila, daripada pentas yang penuh dengan set-set, sekelip mata gua tengok sudah kosong habis! Siot betul. Ha ha.

Jadi untuk Puteri Gunung Ledang The Musical: Season 3

Cerita - 3/5
Lakonan - 5/5
Koreografi - 5/5
Nyanyian - 5/5
Muzik,Lagu - 5/5
Bunyi - 5/5
Kesan khas - 4/5
Set - 5/5
Pengarahan - 5/5
Pengurusan pentas - 5/5

[gambar sebagai bahan bukti]

Seterusnya di Istana Budaya: Teater muzikal Sirah Junjungan bersempena maulidurRasul dan Iruvar II pada bulan Mac.

2 ulasan:

  1. macam ade wow fact0r je menarik2 aku untuk tengok! da x sabo agi neh tgu 14 hb..yay3

    BalasPadam
  2. haha

    sabo2.. ni aku belum hype2 ni

    kalau baca review blogger lain lagilah hype2

    BalasPadam