Jumaat, Februari 13, 2009

NEON

Malam tadi gua usha folder stok filem-filem tempatan dalam HD gua.
Banyak filem yang gua tak layan lagi.
Dan sambil menikmati nasi lemak kukus gua layan satu telemovie ni berjudul NEON.
Telemovie karya dan arahan Mohamed Feroz Abdul Kadir Sahib ini telah diiktiraf oleh The Malaysia Book Of Records sebagai "The Most Number of Well-known Artistes in a Movie" (66 Popular Artistes)

Gua layan sambil mengunyah nasi lemak dan layan dan kunyah kunyah lagi.
Sampai suatu tahap tu gua rasa telefilem ni macam cerita Aku Bukan Loser! ciptaan aku.
Sebab watak utama telefilem ini sentiasa bernasib malang.
Bermula dengan dipecat kerja, ditinggalkan tunang, kereta dicuri, dompet dicuri, kena ragut, dan macam-macam lagi.
Sampai gua pun sadis gila tengok mamat tu. Muka dia memang sesuai muka loser!

Apa pun, telefilem ini mengisahkan tentang karma.
Setiap perbuatan jahat pasti akan dibalas jahat.
Setiap perbuatan baik pasti akan dibalas baik.
Dan setiap kejadian itu pasti ada hikmahnya.

Dan akhirnya, mamat loser ni dapat jumpa budak yang curi dompetnya dan budak tu jugak yang tolong dapatkan balik kereta yang orang lain curi dan akhirnya dia berjumpa dengan wanita idamannya yang juga bernasib yang hampir serupa, nasib MALANG.

Cerita telefilem ini memang bagus.
Ada MORAL yang cukup berguna untuk kita ambil pengajaran.
Bukan cerita yang merapu tetapi digah-gahkan di panggung wayang.
Cerita yang tak masuk panggung banyak yang bagus-bagus.
Tapi malangnya, cerita sebegitu tidak mendapat perhatian.
Pihak panggung wayang sudah tentu memandang filem ini dari sudut bisnes.
Jadi, pihak mana yang perlu mengangkat hasil karya yang tidak diberi perhatian selama ini?

Apa pun, cerita NEON ini sama dengan cerita Aku Bukan Loser! dari segi kisah malang watak utamanya. Tetapi Aku Bukan Loser! punya moral dan mesej yang berlainan.


Dalam senarai VCD/DVD-perlu-dibeli:
1. Goodbye Boys
2. Ringgit Kasorga
3. Embun
4. May 13
5. Jogho
6. Kaki Bakar
7. .. dan banyak lagi filem-filem lama.

Dalam senarai VCD/DVD-perlu-ditonton:
1. Selubung
2. Black Maria
3. Berlari ke Langit
4. Cinta 200 Ela
5. Perempuan Melayu Terakhir
6. Sayang Salmah
7. .. dan banyak lagi stok filem-filem dalam external HD.


PS: Tapi, kenapa tajuknya NEON? Bayangkan cahaya lampu NEON.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan