Ahad, Februari 15, 2009

Idea Segar Bugar

Kita perlukan idea yang segar bugar daripada segenap pengkarya tanah air
tidak kira orang muda orang lama
Kita komen dan kritik sama-sama tidak kira karya orang muda atau orang lama
Kita puji dan beri sokongan bagi setiap kelebihan
Kita kritik dan beri cadangan bagi setiap kekurangan

Aku terpanggil
apabila selesai menonton filem The Curious Case of Benjamin Button
Aku mahu tonton GENG tapi semua tiket sudah sold out
menjadikan aku lebih ghairah lagi untuk menonton filem GENG tersebut
aku harap filem GENG akan tahan lebih dari sebulan di panggung wayang
kalau dapat tahan selama dua bulan aku akan tabik spring toing toing toing
Dengan cakap-cakap dan feedback audiens yang sudah menonton GENG
aku bertambah ghairah lagi dan lagi
Akhirnya, akan terubat kekecewaan aku dalam menonton filem tanah air
Tempoh hari aku kecewa menonton Sifu & Tongga yang sucks
namun dengan sambutan GENG sebegini
terubat kekecewaan tersebut

Cerita The Curious Case of Benjamin Button adalah menarik dan kreatif
(walaupun aku masih sengaja menangguh-nangguh untuk menonton Slumdog Millionaire)
Memang ia tentang kisah hidup Benjamin Button
tapi bukan kisah hidup biasa yang membosankan
Ramuan kisahnya cukup dengan segala rempah ratus, garam, gula dan 'secret recipe'
Idea mewujudkan sebuah jam besar yang bergerak secara songsang sudah satu idea kreatif
dan idea kreatif itu diperkembangkan lagi
dengan mewujudkan seorang bayi yang dilahirkan sudah sedia tua
dan dia menjalani kehidupannya secara terbalik
lahir sebagai tua dan mati sebagai seorang bayi
dan dia dapat melihat orang-orang yang dia sayang mati satu per satu
sehinggalah dia mati ketika bayi dalam dakapan kekasih hatinya

Kisah tersebut banyak mesej pada pandangan aku

1. Kuasa Tuhan mampu buat apa saja pada makhluknya
2. Manusia tidak akan tahu apa akan berlaku dalam hidupnya - hanya melalui hidup
3. Kesukaran dan ketabahan menjalani hidup apabila menjadi seorang yang luar biasa, lain daripada orang biasa
4. .. dan banyak banyak dan banyak lagi!


Filem ini penuh dengan segala elemen hidup.

Jadi, untuk The Curious Case of Benjamin Button: 10 daripada 5 bintang.


Line kegemaran yang diterjemah: "Kita akan sentiasa berseorangan. Sebab kita lain daripada orang lain."



PS:
Idea idea idea!
Moral moral moral!
Bukan romantik komedi, bukan romantik seram.
Bukan setakat filem cinta cinta cinta komedi komedi komedi seram seram seram.
Bukan nak tengok filem Ahmad Idham Ahmad Idham Ahmad Idham Razak Mohaideen Razak Mohaideen Razak Mohaideen banyak-banyak satu tahun.
Bukan bukan bukan.

Oh ya, orang kita mana suka kisah kisah kehidupan ni........... Drama-drama Melayu TV tu suka lah.......................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan