Jumaat, Ogos 31, 2007

Suara Akin II - Episod 17 - Persetan

Beringat sebelum tragedi
Sebelum terjadi tragedi

Bagai duri dalam daging
Meracun diri
Perlahan tapi pasti
Darah muda yang mengalir
Tahukah kau akibatnya
Api kecil kawan bisa jadi lawan

Persetankannya
Persetankannya
Persetakanlah hasutannya
Persetankannya
Persetankannya
Persetankan nafsu dan dusta


Mungkin ramai fikir, bila saya kerap berSuara di sini, saya punya masa lapang yang banyak.
Hakikatnya, bukanlah begitu.
Bila nama pun sudah pelajar UTP, mustahil dapat lari dari kesibukan kerja duniawi.
Yang membezakan antara individu adalah bagaimana cara mengurus kehidupan di sini.
Bagaimana seseorang itu dapat mengawal agenda harian dengan seimbang; pelajaran, tugasan, aktiviti kokurikulum, dan yang paling tidak boleh ditinggalkan amal ibadah.

Laboratori di hujung minggu kali ini telah menghalang niat saya untuk kembali ke kampung halaman buat beberapa hari.
Kelihatan begitu lengang sekali UTP pada waktu ini.
Jelas dengan banyaknya lot parkir kosong yang biasanya boleh jadi tidak cukup sehinggakan terpaksa meletakkan kereta mereka di bahagian tepi jalan sehala.
Sungguh mewah manusia.
Syukurlah pada Pencipta.
Dapat pandu kereta.
Ada sesetengah kereta mewah.
Kereta biasa pun banyak.
Memang gemilang rakyat Malaysia sekarang ya.
Lebih terbilang lagi bila kereta sudah menjadi tempat privasi alternatif buat pasangan bercinta.
Pernah terlihat oleh kawan saya yang sedang memandu kereta pada waktu malam.
Ketika itu hujan agak lebat.
Kawan saya memandu dengan agak perlahan mencari tempat untuk memberhentikan kereta.
Tidak cukup dengan itu sudah tersebar pula secara digital video yang berelemenkan 'kedewasaan', yang diproduksikan sendiri seceara kualiti rendah.
Ada yang berkualiti agak tinggi.
Itulah Hadhari, saya rasa.
Itulah Cemerlang, Gemilang, Terbilang, saya fikir.
Betulkah?

Bukan. Saya tidak rasa dan fikir begitu sekali.
Hanya sekadar mahu meluahkan perasaan dan pemikiran secara sinikal.
Inilah biasanya orang lain yang kurang setuju akan terus memaki hamun.
Kata-kata sinis memang cukup berkesan.
Bila sedikit dilontarkan, berjuta-juta caci cerca dilemparkan kembali.
Kesian pejuang.
Kesian aktivis.
Kesian mereka.
Celik tapi buta.
Dikatanya pula memburukkan bangsa sendiri walhal hanya menyatakan bagaimana mereka itu sendiri yang bertindak seolah-olah bila menuding jari, lupa akan jari-jari yang lain itu.
Seolah-olah tiada cermin di hadapan mereka.
Memang tiada secara hakiki tetapi cermin hati cermin naluri dan jiwa peribadi.

Persetankan mereka?
Tidak boleh juga begitu.
Mereka itulah yang perlu diambil hirau.

p/s: Kucing, ayam, lembu, kambing, itik, angsa, cengkerik, katak, kodok.. Semua itu di kampung halaman. Kembalikan aku ke kampung halamanku..........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan