Jumaat, September 04, 2009

Tidur. Mati.

Bila aku kepenatan yang amat.
Aku akan tidur mati.
Letaklah bunyi loceng sebising mana sekalipun dekat dengan telinga aku.
Aku tak akan bangun.
Kecuali nama aku dipanggil oleh seseorang yang sedar.

Menjadi satu entiti yang unik bukannya mudah.
Kau rasa kau perlu jadi lain.
Dan dalam masa yang sama.
Kau rasa kau perlu jadi diri sendiri.
Tak perlu jadi orang lain lah.

Sebagai orang seni, aku terpanggil untuk memerhati orang-orang sekeliling.
Sikap dan sifat mereka. Bagaimana mereka berfikir. Bagaimana mereka menjalani kehidupan.
Dan semuanya itu meresap masuk ke dalam hati aku dalam bentuk rasa.
Rasa dalam jiwa.
Rasa dari rupa.

Aku akan gembira bila orang lain sedih.
Aku akan sedih bila orang lain gembira.
Aku akan faham bila orang lain tak faham.
Aku akan tak faham bila orang lain faham.

Nah. Kan aku dah kata.
Menjadi entiti yang unik ini (yang jauh dari dunia yang sepatutnya aku diami) bukanlah mudah.

Tapi, hidup telah dirancang.
Dan perlu diteruskan. Bukan?




Kau tidurlah selagi kau boleh rasa nikmatnya sebelum kau tidur selama-lamanya.
Kau bersyukurlah atas segala nikmat yang kau rasa, asalkan jangan kau lupa dan alpa, beta, gamma, x-ray.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan