Selasa, September 22, 2009

Kucing

Masa tengah rehat-rehat di rumah.
Fikiran aku melayang ke dunia seni kita. Bagi saya apalah salahnya artis-artis kita ni nak berkahwin dengan Datuk R ke.. Datuk S ke.. Datuk K ke... asalkan mereka adil dan saksama kepada isteri-isteri mereka. Itulah rezeki artis kan kan kan?

Okay. Sejak kebelakangan ni tulisan aku mudah off-topic dan termasuk keratan-keratan dialog Y.B dalam skrip Asylum.

Masa tengah duduk-duduk, baring-baring di rumah di kampung ini.
Aku terfikir lantas teringin untuk mementaskan satu babak (atau beberapa babak) di mana seorang lelaki atau perempuan, berdialog dengan seekor KUCING yang asalnya masih hidup tetapi sekarang sudah mati, atau vice versa.
Kucing itu boleh jadi kekasihnya dahulu. Atau sesiapa sahaja yang dikasihinya dulu.
Lelaki atau perempuan itu boleh jadi pesakit mental (lagi?!). Atau boleh jadi dia seorang yang waras tetapi orang ramai sahaja yang melihat dia sebagai gila.
Isunya mudah. Kasih sayang, kehidupan dan kematian (yang biasa kita dengar, tetapi apakah cukup sekadar mendengar?).

Skrip pendek TAT EPAL DR. SHAMSUL sudah ada.
Harap-harap ia boleh diterima oleh produser (dan merangkap pengarah?) dan lepas cuti raya nanti boleh terus dengan penggambaran satu hari (di rumah produser sendiri? rumah terbuka?).



Ya.
Kucing memang comel.
Aku pasti. Ramai orang suka kucing.
Sebab kucing comel.
Sebab kucing manja.
Macam orang laki.
Suka perempuan comel.
Suka perempuan manja.
Tapi...

Bagaimana pula dengan kucing yang tak comel?
Bagaimana pula dengan kucing yang tak manja?
Ada orang suka ke?

Ya.
Ada. Sudah pasti ada.
Aku kata tadi: Ramai orang suka-
Bukan bermakna: Semua orang suka-
Malah.
Suka itu subjektif.
Bukan?

Dalam SAKU.
Ada SUKA.
Dalam SUKA.
Ada AKU.
Dalam AKU.
Ada KAU.

Ya.
Dalam aku, ada kau.

1 ulasan: