Ahad, September 20, 2009

Kau kata kau sedih sewaktu hidup kau lancar tanpa ujian berat, tetapi apa kata kau terhadap wanita yang dipenjara bukan kerana salahnya?

"Kau kata kau sedih sewaktu hidup kau lancar tanpa ujian berat, tetapi apa kata kau terhadap wanita yang dipenjara bukan kerana salahnya?"

Lupa. Lalai. Leka. Alpa.
Manusia. Lupa. Lupa. Lupa.
Lupa. Lupa. Lupa. Manusia.

Ya. Manusia memang mudah lupa. Selalu lupa.
Memang tak dapat dinafikan. Kita selalu diingatkan agar tidak melupakan mereka yang diduga dengan kesedihan dalam kemeriahan Syawal yang disambut oleh orang lain yang dikurniakan rezeki dan nikmat gembira. Namun, ingatan hanya sekadar ingatan.
Manusia lebih cenderung untuk menghayati rasa gembira.
Ya lah, siapa saja yang sengaja cari pasal untuk bersedih duka di pagi Raya?
Tetapi, di kesempatan ini, aku bersimpati kepada mereka yang baru saja kehilangan ahli keluarga atau orang-orang yang tersayang. Kebanyakannya diakibatkan oleh kemalangan jalan raya.
Jika kita yang tidak diuji sebegitu, apalah perasaan kita bila kita memasuki 'kasut' mereka?
Sudah pasti, tiada perkataan gembira. Tiada makna gembira. Ya, gembira kerana berjaya beribadah di bulan Ramadan melawan nafsu, tetapi sudah jadi lumrah manusia, diciptakan dan dimasukkan perasaan di dalam hati (atau jiwa? entahlah, aku pun tak pasti di mana letakknya perasaan) dalam diri manusia, pasti akan merasa sedih (amat sedih) apabila kehilangan orang yang tersayang, yang paling pasti, ibu bapa, anak-anak, adik-beradik, suami isteri.

Al-fatihah kepada semua muslim yang baru sahaja pulang ke pangkuan rahmatullah...

Malam tadi pula aku sempat membeli sehelai baju kurta dan kopiah. Kedua-duanya berwarna hitam. Bazar malam Raya itu sesak dengan orang ramai. Dan baru aku sedar, kampung aku semakin 'maju' nampaknya. Apa yang aku dapat perhatikan, orang-orang di kampung sama sahaja seperti orang-orang di bandar, di KL, misalnya. Hmmmmm...

Sewaktu pulang, aku terbaca berita di muka depan akhbar tabloid Metro. [Klik sini untuk baca.]

Aku tertarik dengan kisah wanita tersebut yang dilantik menjadi pelakon dan pengarah teater di penjara tempat dia dipenjarakan.

Wow. Memang hardcore. Aku tabik spring toing toing toing.
Tengoklah tuan-tuan dan puan-puan, ujian hidup yang dilalui oleh orang lain, yang mungkin kita tidak begitu ambil berat. Ya lah, orang lain punya hidup, orang lain punya buku cerita.
Tapi tuan-tuan, puan-puan, cuba bayangkan sekejap, sesaat, sedetik pun jadilah, apa perasaan kita jika kita di tempat mereka yang kurang bernasib baik itu?

Jadi tuan-tuan dan puan-puan, dikesempatan ini saya nak menasihati tuan-tuan dan puan-puan sedikitlah. Jangan lupa bersyukur dengan kehidupan yang senang yang anda lalui sekarang. Ingat, di luar sana ramai orang yang ditimpa dengan ujian yang berat melanda hidup mereka. Boleh jadi, ujian itu antara hidup dan mati.

Fuh. Hardcore. Teater. Kerja teater, boleh jadi kerja hardcore. (Kau orang dah mula tak paham kan, baik aku berhenti di sini.)

"Kau kata kau sedih sewaktu hidup kau lancar tanpa ujian berat, tetapi apa kata kau terhadap wanita yang dipenjara bukan kerana salahnya?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan