Khamis, September 17, 2009

Cahaya Bintang / Bisikan Rahsia

Selaku orang yang menghargai matematik. Dan menjadikannya sebagai salah satu elemen hidup.
Tajuk entri ini dibaca sebagai Cahaya Bintang dibahagi dengan Bisikan Rahsia.

Tetapi tidak semua perkara ada matematik. Ada perkara yang ada bahasa. Tiada bahasa dalam matematik. Tiada matematik dalam bahasa.

Selaku orang yang menghargai seni. Dan secara khususnya teater.
Aku tertarik dengan entri blog ini. Dan terpanggil untuk berkongsi pendapat aku pula.

Perkara yang disebut juga sudah kerap kali disebut oleh aku. Antara dua ini.
Teater dan famili. Famili dan teater.

Bila aku sebut famili. Aku rasa cinta dan kasih sayang.
Bila aku sebut teater. Aku rasa passion dan tanggungjawab.

Pernah saja aku tinggalkan teater demi famili. Pernah saja aku tinggalkan famili demi teater.
Pendek kata. Aku sudah cuba pelbagai cara untuk merasai hidup dan melihatnya dari pelbagai sudut pandang.

Secara umumnya. Orang pandang orang seni sebagai orang yang seni.
Seorang kawan aku secara langsung memberitahu bahawa aku memang nampak sebagai orang seni. Cara jalan. Cara pakai. Cara cakap. Cara fikir. Apa-apa yang menunjukkan karektoristik.

Secara umumnya juga. Orang seni bergiat bukan sebab duit. Bukan sebab jawatan. Bukan sebab wanita. Tetapi sebab passion. Dan tanggungjawab. Rasa terpanggil untuk menyampaikan pendapat dan pemikiran serta perasaannya kepada khalayak. Tentang sesuatu. Yang disampaikan melalui pelbagai medium. Dari kepala otak ke atas kertas (atau ke dalam komputer riba) menjadi skrip. Dari skrip ke pentas menjadi satu pementasan.

Duit hanyalah satu bonus. Sebab orang seni pun namanya orang juga. Orang kena cari makan juga. Nak makan kena ada duit juga. Tetapi bagi orang seni yang bekerjaya di bidang lain. Tidak akan jadi masalah kalau mereka bergiat dalam seni tanpa dapat apa-apa habuan dari segi wang.

Ibu dan bapa aku tahu bahawa aku giat berteater sejak awal penglibatan lagi. Mereka tidak menghalang. Asalkan teater itu bermatlamatkan kebaikan. Dan pastinya, dengan cara yang baik. Abang-abang aku juga tahu aku berteater. Kakak-kakak ipar aku juga tahu. Dan Najwa juga tahu. Dan famili Najwa juga tahu.

Selain ingin menjadi jurutera. Aku banyak lagi matlamat kerjaya. Sudah pasti dalam bidang teater. Aku akan cuba sebaik mungkin. Aku nak tulis skrip lagi dan lagi. Nak tulis novel. Nak jadi cikgu matematik. Nak ajar kalkulus. Dan banyak lagi cita-cita canggih supaya aku akan dipandang tinggi di mata ibu bapa aku.

Dan syukur. Sekarang aku sedang menuju ke arah cita-cita yang aku senaraikan sejak aku berusia 17 tahun. Iaitu ketika aku di tingkatan lima dulu. Aku harap, aku akan jumpa fail dokumen senarai cita-cita aku itu.

Nur Kasih sudah jadi fenomena dewasa ini. Secara peribadi aku tidak menontonnya lagi. Jadi aku tidak boleh mengatakan sama ada drama tersebut layak atau tidak untuk menjadi satu fenomena dari segi pengisian dan keseniannya. Kalau tengok tajuk, boleh tahan.

Nur adalah Cahaya.
Najwa adalah Buruj iaitu Bintang. Atau ada satu lagi maknanya Bisikan Rahsia.

Syyyyyyyyyy!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan