Selasa, Mei 05, 2009

Selasa (Tak) Selesa

Selasa pada minggu ini. Satu titik kecil daripada diri aku telah berada betul-betul di bahagian bawah di pusat sebuah sfera.

Terjaga dari tidur mati pada bermulanya waktu pejabat. Pukul 8 pagi.
Masuk pejabat lewat satu jam setengah. Workstation diduduki staf baru dari Indonesia.
Sebagai trainee yang paling tidak diutamakan. Aku berpindah tempat buat kali ketiga.
Di workstation senior manager. Tetapi tiada apa yang boleh dibuat pagi itu kerana PC yang ada tiada kabel menghubungkan monitor dengan sistem unit. Kabel kena curi.
Sebagai trainee yang tidak begitu disedari akan kewujudannya. Aku keluar mencuri tulang dengan rasa sedikit bersalah. Aku masuk semula ke pejabat dan aku dapati sebuah komputer riba sudah disambungkan di tempat baru aku. Macam rezeki dari langit. Tetapi aku tahu itu realiti.

Kemudian ada seseorang mempertikaikan tentang split personality aku. Karakter aku sebagai orang teater dan karakter aku sebagai seorang yang low profile dan pendiam dipertikaikan. Dipertikaikannya, kenapa?

Aku mungkin seorang loser. Pendiam. Tak pandai bercakap. Dan memang aku dilahirkan sebegitu. Sejak dari kecil lagi aku begitu.
Aku mungkin seorang yang aktif di atas pentas. Dan pemalas di luar pentas.
Aku mungkin seorang loser. Tidak punya ramai kawan. Tidak pandai berkawan. Tidak pandai bersosial.
Aku mungkin seorang yang seni. Aku berjaya membuat orang pening membaca tulisan aku. Dan tulisan serta kata-kata aku hanya sekadar tulisan dan kata-kata. Tidak dapat dilisankan dengan baik.
Aku mungkin tidak dapat A untuk pelajaran aku. Aku mungkin seorang loser. Aku tidak dapat sebarang anugerah. Sebarang pengiktirafan. Aku tidak punya apa-apa.
Aku mungkin seorang loser.

Selesai waktu bekerja. Aku menjalani latihan teater di taman hadapan KLCC. Aku tidak selesa dari awal hari ini. Menjadikan aku tidak selesa sehingga pulang ke rumah.

Aku mungkin seorang loser. Tidak pandai berlakon. Tidak pandai bekerja.

Mungkin saja, aku seorang loser.

Tetapi sepertimana maksud mungkin itu, aku mungkin juga seorang yang cool.


HA HA! Tak akan Akin M. menjadi seorang loser!



ps: Aku masih malas hendak menulis reviu show Jebat dan Tok Janggut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan