Rabu, Mei 20, 2009

Tentang emosi.
Emosi nurani akal budi bicara hati fikiran duniawi
ikut hati mati ikut rasa binasa
ikut hati (sangat) mati, ikut rasa (sangat) binasa
binasa jiwa binasakan hati binasakan akal kecewakan ramai
musnah berkecai retak kaca-kaca jika diibaratkan
mengalir air mata dari rekahan
kerana emosi tidak berakal


Sedikit pujangga di pagi ini.


Petang semalam.
Tak pernah-pernah gua terlajak balik rumah.
Emo punya pasal.
Biasa gua akan tidur dalam bas dan set minda untuk bangun bila sudah dekat sampai rumah.

Gua sakit kepala.
Ingat nak balik awal dan berehat.
Sekali sudah terlajak.
Senja juga baru gua sampai.

Masa gua telan nasi goreng cili padi yang tak berapa cili padi.
Gua layan tonton drama di Astro Prima di kedai mamak bawah apartmen tu.


Isteri: Abang, jom kita keluar jalan-jalan. Sayang nak shopping barang-barang dapur.

Suami: Nanti lah ya. Abang tengah nak siapkan SKRIP ni.

Isteri: Abang ni, bila saya ajak abang keluar, mesti ada saja alasan.

Suami: Sayang, abang kan tengah ada kerja ni. Lagipun, SKRIP ni kena siapkan hari ni. Kita kan dah lama kahwin, tak kan lah tak faham lagi.

Isteri: Eish, suka hati abang lah nak buat apa.


Isteri merajuk.
Bila merajuk, suami kena pujuk.


Suami: Sayang, jom kita keluar sekarang.

Isteri: Tak nak.

Suami: Ala, jangan la merajuk. Buruk tau.

Isteri: Tak nak. Saya dah tak ada mood dah nak pergi.

Suami: Sayang.. abang minta maaf OK? Jom lah kita keluar jalan-jalan.


Suami senyum dan pandang ke muka isteri sambil memegang tangan isteri.
Isteri pun tersenyum.

Telefon bimbit suami berbunyi.


Suami: Eh, kejap ya. Hello. Ya, Adam. Macam mana?


Isteri buat muka balik.



Akhir sekali,


Isteri: Dengan kawan ada masa?



Terasa gila gua.


Bini gua pernah kata.
"Kadang-kadang kita kena korbankan minat kita. Kerana keadaan tak mengizinkan."



Sebab itu, aku sudah tidak pergi nonton teater di KL.
Aku juga ada berniat hendak berehat dari berlakon. Mungkin hanya menulis skrip.

Tarikh Festival Teater KL tidak begitu mengizinkan aku untuk berlakon.
21 Julai 2009. Selasa. Ulang tahun kelahiran (Masihi) bini aku.
20 Julai pula bump-in. Hari pertama kuliah.
19 Julai aku sudah patut berada di UTP.

Haih.

Aku mencadangkan supaya tarikh show diawalkan.
Tapi disuruh juga aku teruskan berlakon pada tarikh tersebut.

Aku harap, tarikh show akan berubah-ubah. Ke tarikh yang lebih awal.

Kalau tak, aku tak akan susahkan diri pergi balik KL-UTP. Aku juga hiraukan hal ehwal akademik aku.

Selama ni aku kemudiankan soal belajar. Aku utamakan soal teater. Tapi kali ni, aku tak mahu begitu. Akan datang adalah tahun akhir aku di UTP.

Maknanya, aku tak akan komited selagi tarikh show tidak mengizinkan aku.

Kalau tarikh tidak mengizinkan, sudah pasti mak, ayah dan isteri aku juga tidak mengizinkan.


Mood masih jatuh.

Aku ada satu sifat yang pelik.
Aku juga ada datang bulan. Cuma tidak keluar darah lah.
Bila aku datang bulan, macam ini lah jadinya. Mood tak tentu.
Cukup 7 hari 7 malam. OK semula.

Aku juga selalu mengidam. Macam orang mengandung.
Kebanyakan masa aku mengidam nak makan asam. Kadang-kadang, ngidam nak makan kacang. Kadang-kadang, sup.
Tak percaya? Tanya kawan-kawan praktikal yang selalu keluar lunch dengan aku.

Jangan sangka, lelaki tidak datang bulan atau tidak mengidam.


Aku harap budak-budak TTS khususnya faham.


Hidup aku pun perlukan ruang.


Dulu, bila aku disuruh buat itu buat ini, aku buat.
Aku ikut saja apa-apa yang disuruh.
Aku tak terasa terbeban atau kisah sebab aku suka buat.

Sekarang ni, keadaan sudah berbeza.

Nyata amat berbeza.

Dan aku sudah terasa seperti menjadi orang suruhan.

Itu bahaya.


Tolong. Tolong faham.

Aku ibarat bom jangka.
Pendiam.
Tetapi akan meletup juga satu masa nanti.
Sekarang, baru pra-letupan.

Tak lama lagi, aku akan meletup.

Dan waktu itu..

aku pun tak tahu apa yang boleh berlaku.


Noktah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan