Jumaat, Mei 22, 2009

Hutang

Bapak gua pernah pesan,
kalau tak cukup duit,
tak payah nak hutang kat kawan,
mintak ja dari bapak.
Ini prolog.


Nak berhutang senang.
Mintak dari orang yang punya air muka baik.
Air muka orang yang suka bantu orang.
Dan, kerja bergaji boleh tahan.
Di syarikat minyak dan gas, misalnya.

Biasanya bila duduk bujang di rumah sewa.
Akan ada kes hutang.
Semua abang gua dulu masa bujang. Housemate mesti ada yang pinjam duit. Hutang.
Dan yang kaki pinjam duit itu merokok, ada makwe, ada motosikal dan kerja gomen. Tapi gatal nak pasang ASTRO dekat rumah, gatal nak pakai kamera Panasonic Lumix.
Sekarang gua pula yang tempuh.
Tak apa, bila sudah tidak bujang, tak ada housemate, maka tak ada housemate yang akan pinjam duit. Hutang.

Berhutang paling payah bila nak bayar balik.

Gua masih ingat lagi masa belajar ilmu agama dengan Ustazah Hasanah di bangku sekolah menengah.
Secara benarnya, kalau nak berhutang kena ada pemberi hutang, penerima hutang dan penulis hutang.

HAH!

Sememangnya, gua masa bujang dulu tidak kawal cash flow. Tidak ada bajet kewangan.
Nak beli ini, sauk. Nak beli itu, sauk.
Nak makan ini, bedal. Nak makan itu, balun.
Ikut nafsu jugalah maknanya. Walaupun nafsu lelaki ni kuat pada wanita. Tapi nafsu makan tu kuat juga. Tapi bukan gua lah. Gua sedang-sedang saja orangnya.
Eh, tapi ramai orang cakap gua sudah buncit. Buncit sebab lain kot...

Orang laki kena pandai kawal cash flow. Nak-nak bila dah beristeri.
Kalau boleh naik bas pergi kerja, tak payah naik tren atau naik motosikal.
Kalau boleh makan nasi waktu lunch, tak payah makan nasi lagi waktu dinner. Makan roti pun sudah cukup kenyang. Tengok jenis roti jugak lah. Makan lah roti yang mengenyangkan.
Kalau tengah kemaruk bercinta, jumpalah dua kali sebulan. Atau sekali sebulan. Tak payah jumpa tiap-tiap minggu.
Dapat calon isteri jenis yang suka memakai, kaki shopping... Hmmmm...

Jangan jadi bujang lapok sudah lah... Tapi jangan risau, tiada jodoh di dunia, insyaAllah ada jodoh selepas di dunia. Itu pun, kalau.....


Zaman sekarang ni, zaman 'bahaya'.
Ini epilog.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan