Khamis, Mei 14, 2009

2 Frakmen Bila Tuhan Berbicara

Semester depan aku nak pentaskan teater di UTP, macam biasa. Di tempat lain, kena pakai duit untuk sewa panggung itu ini. Di UTP, panggung kena tempah, turun naik masuk keluar pejabat tunggu tunggu untuk minta cop atau tanda tangan orang yang kadang kala menyebabkan tarikh show berubah-ubah dari masa ke semasa hingga dekat hujung-hujung semester, minggu belajar yang mana waktu itu pelajar-pelajar baru sibuk nak bukak buku atau pergi perpustakaan (untuk belajar bersama pasangan, kumpulan belajar sambil bergosip-gosip, bergurau senda atau bergelak ketawa tanpa menghiraukan papan tanda 'Sila Senyap' oh atau memang tiada papan tanda?) atau fotostat kertas peperiksaan semester lepas. Tapi, masih ada golongan pelajar yang bagus, berdisiplin, rajin dan berdedikasi.

Teater yang aku nak pentaskan tak perlukan ramai orang. Aku ambil skrip Faisal Tehrani (lagi). Kalau ada seorang Doktor ni suka guna skrip HAK, aku pula suka guna skrip FT. Kau orang yang lain suka guna skrip siapa? Skrip sendiri? Terpulanglah.

Aku ambil dari naskhah FT berjudul Bila Tuhan Berbicara. Ia sebuah novel drama. Jadi aku ambil satu-dua (atau mungkin tiga-empat) frakmen yang mampu berdiri sendiri menjadi sebuah cerita yang lengkap (atau mungkin separa lengkap). Setiap satu aku anggarkan dalam 10-15 minit.

Aku akan pilih bulu (50%) dan pilih kasih (25%) dan pilih bakat (25%) semasa casting.
Satu frakmen aku hanya perlukan 2 pemain. Atau paling maksimum, 3 pemain.

Frakmen yang telah aku pilih, baru dua setakat ini:

Frakmen 1:
Cerita tentang seorang vulkanologis yang ingin menjalani pembedahan jantina, tetapi keliru apabila dia merasakan bahawa dunia akan kiamat esok. Kekeliruannya didengari oleh doktornya yang bertanggungjawab dalam psikologinya, sama ada hendak meneruskan pembedahan atau pun tidak.

Cast:
Vulkanologis - Anwar
Doktor - Fauzan


Frakmen 2:
Cerita tentang pasangan suami isteri. Si isteri seorang muslimah yang memahami agama Islam dan menjadikannya sebagai panduan hidup. Si suami pula seorang Islam yang liberal, tidak solat, minum arak dan dayus dalam menjalankan tanggungjawabnya terhadap isteri. Ibu bapa si suami juga tidak menyukai si isteri. Akhirnya, si isteri nekad mahu keluar dari rumah dan berpisah dengan suaminya tetapi suaminya menghalang.

Cast:
Isteri - Aini
Suami - SEFA


Kedua-duanya banyak menyentuh soal hukum-hakam dalam agama.

Aku harap aku dapat pentaskan teater ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan