Khamis, Mei 07, 2009

Musim Derhaka

Aku tak pandai berlakon, mengarah, mengkritik, menulis.
Ada lagi orang yang pandai dan lebih layak.

Berikut hanya pandangan peribadi sebagai seorang penonton dan bekas pemegang watak Tuah dalam teater JEBAT ini.

Lagi sekali aku katakan, aku bukan sesiapa. Hanya seorang artist wannabe. Yang hanya harapan.

(Merendah diri gila babi. Maklumlah, sekarang musim selesema! Aku rasa aku perlu pakai inhaler)



Malam I
2 Mei 2009.

Babak pertama Pengamuk dan Tuah. Ada yang tak kena. Lebih-lebih lagi ketika Pengamuk menjemput Tuah ke istana untuk ditabalkan sebagai hulubalang. Ekspresi dan reaksi Tuah kurang.

Teknikal (pencahayaan) pada malam itu kurang kemas, terutamanya lampu profile yang perlu dikawal secara manual dari belakang pentas. Teknikal di control room pada aku telah melakukan kerja mereka dengan baik.

Posture dan gesture Anwar sebagai Dato Bendahara amat baik. Begitu juga dengan penghayatan watak, variation dialog, ekspresi muka serta reaksinya. Anwar adalah pelakon lelaki terbaik pada malam pertama ini. Begitu juga dengan Tasha. Pelakon wanita terbaik pada malam tersebut membawa watak Dang Wangi. Cuma perlu berhati-hati apabila ada sesetengah perkataan yang kurang jelas didengari. Aini sebagai peneraju utama teater ini kurang dari segi energi dan emosi, hanya baik ketika babak penghujung setelah Jebat mati. Adegan tersebut amat memberi kesan pada penonton. Aku sebagai penonton turut mengalirkan air mata.

Kebanyakan pelakon kurang memberikan perhatian terhadap punchline dialog masing-masing. Seperti contoh, Sultan ada menyebut 'Segera buangkan si Tuah' dan punchline 'buang' tidak ditekankan, hanya disebut begitu saja secara laju.

Jebat, ketika memanggil orang kampung untuk memberi habuan pada mereka tidak ada energi.

Koreografi Tuah sewaktu adegan seks (dayang-dayang disimbolikkan dengan kain-kain) sudah cantik, tetapi perlu disampaikan dengan lebih menarik lagi. Tuah perlu merasai sendiri seks dan tubuh dayang-dayang secara imaginari.

Orang Kaya (Daus) perlu berhati-hati dengan sebutan dialognya. Ada yang terlalu laju dan tidak dapat didengari.

Gerak tubuh Tuah harus lebih tegap lagi sebagai seorang pendekar. Karisma sudah ada. Suaranya pun sudah ada (cuma perlu lebih Melayu). Cuma perlu dilakonkan dengan lebih baik lagi.

Pencerita ketika babak Jebat hendak dibunuh perlu nampak lebih risau lagi.


Pelakon Lelaki Terbaik: Dato' Bendahara (Anwar)
Pelakon Wanita Terbaik: Dang Wangi (Tasha)


*************************


Malam II
3 Mei 2009.

Malam kedua, JEBAT lebih hebat. Perasaan menontonnya lain daripada semalam. Semalam bosan. Penonton yang datang pun ada cakap bosan.

Lakonan Fauzan sebagai doktor pada babak pertama adalah kekok. Aku tahu, idea dia (Jebat) menjadi doktor adalah idea minit terakhir.

Pencerita (Aini) pada malam ini lebih menyerlah serba-serbi.

Dang Wangi (Tasha) tidak perform seperti malam semalam.

Pengamuk (Nik) terlalu banyak memandang ke bawah. Mungkin itu gaya dia. Tapi penonton nak tengok muka dia. Pengamuk keluar mengamuk terlalu sekejap. Ibarat sekelip mata Pengamuk masuk, kemudian orang kampung terus masuk ke dalam pentas. Ia berlalu begitu saja.

Dalam babak Pengamuk dengan Tuah, Tuah boleh main lebih lagi dengan kapaknya itu. Kelihatan dia memegang kapak tersebut secara statik sampai habis babak.

Blocking sewaktu orang kampung meminta kebenaran Datuk untuk buat demo. Juga ada orang kampung yang 'rileks' (OFF character). Izzi, yang aku perasan.

Sultan tidak menjerit seperti semalam. Memvariasikan dialognya. Tetapi tidak cukup 'sultan' lagi.

Reaksi Tuah semasa berjalan dengan Pengamuk untuk pergi ditabalkan sebagai hulubalang adalah kurang. Seperti tiada perasaan.

Teknikal pada malam ini lebih baik.

Tuah OFF character sewaktu kain-kain yang dibuat main ada benang yang tersangkut. Totally OFF.

Daus sebagai Orang Kaya masih laju melontarkan dialognya.

Babak Jebat mengamuk dan membunuh orang kampung. Ada orang kampung yang menjerit terlalu dekat dengan mic menyebabkan kedengaran suaranya begitu kuat sekali. Kedengarannya sungguh awkward.

Seperti tahun 2007, babak Jebat-Tuah masih tidak berjaya memuaskan hati pengarah. Dalam babak tersebut juga, Jebat jadi lebih meleret malam ini berbanding semalam. Tetapi ada sesetengah point yang baik. Begitu juga dengan Tuah. Sekali lagi, seperti tahun 2007. Jebat dan Tuah dalam babak ini tidak konsisten.

Babak Jebat dibunuh tidak memberi kesan pada aku. Kejap sangat kot?

Dan akhirnya, setelah aku mendengar banyak perkataan KEMANUSIAAN yang disebut oleh Pencerita, aku terfikir untuk menggabungkan KERUSI dengan JEBAT. Jadilah KERUSI JEBAT.


Pelakon Lelaki Terbaik: Dato' Bendahara (Anwar)
Pelakon Wanita Terbaik: Pencerita (Aini)




ps: Eh, adakah aku terlupa nak komen Tok Janggut? Tidak, tidak. Tok Janggut mungkin akan dikomen di dalam satu entri yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan