Khamis, Mei 21, 2009

Cerpen Pelek

Gua suka buat benda yang pelik-pelik.
Pelik. Tak ajaib.
Ini prolog.

Masa hari pertama gua nak lapor kerja, gua datang awal.
Sebelum pukul tujuh pagi gua dah terpacak depan menara berkembar kebanggaan rakyat Malaysia tu yang bentuknya seperti huruf H. H1N1 sekarang ni musim.
Abang sulong gua pun memberi respon 'FUYYOO' bila dia tahu aku pergi kerja awal gila influenza A H1N1.
Abang nombor dua gua pula tak tanya pukul berapa gua sampai tempat kerja, tapi dia tanya macam mana kerja.
Fuh, gila concern abang-abang gua ni.
Tak pernah-pernah kan.

Gua punya adik-beradik semua jantan.
Gua pun jantan. Cuma gua ada lubang tindik di telinga, lesung pipit dan kulit yang halus, rambut yang lurus dan lembut, serta bulu mata yang melentik.
Kisahnya, bonda gua idamkan anak perempuan. Dan tiga anak lelaki, mintak-mintak dapatlah anak keempatnya tu dari kaum Hawa.
Tapi, keluar dari perut mak, batang juga yang nampak.
Tapi bonda gua memang seorang yang tak kisah. Dia terima rezeki anak, kurniaan dari Illahi.

Masa gua kecik, gua paling rapat dengan abang gua yang nombor dua.
Gua masih ingat lagi, dia bawak gua jalan-jalan naik motor keliling kampung.
Kemudian, lepak di taman permainan kanak-kanak.
Gua rasa, itu kali pertama gua main gelungsur dan jongkang-jongket.
Dan itu juga kali terakhir, gua main gelungsur dan jongkang-jongket dengan abang gua.

Gua kurang rapat dengan abang sulong gua sebab dia selalu marah gua kalau gua rosakkan barang-barang dia.
Gua masih ingat lagi, gua kena marah masa Walkman SONY dia rosak kena tibai dengan gua.
Memori itu semua masih jelas dan segar lagi dalam ingatan gua.
Cuma, gua masa tu tak terniat nak catatkan tarikhnya berapa hari bulan.

Tapi sekarang ni semuanya dah besar dan dewasa.
Gua pun dah dewasa. Maklumlah, bila orang lelaki sudah merancang untuk berkeluarga, gua rasa dah cukup matang dan dewasa.
Orang laki ni kalau nak kahwin kena yakin. Tak boleh ragu-ragu. Kena konfiden.
Yakin yang kita boleh menjadi seorang suami dan ayah.
Yakin dengan ilmu agama, kita boleh jadi seorang suami dan ayah yang bertanggungjawab.
Kalau lu orang tanya pada gua, gua boleh jawab dengan yakin, gua sudah bersedia hendak menjadi suami dan ayah.

Oh ya, abang gua yang nombor tiga kerja di kampung.
Bagus juga, dapat juga teman mak dan ayah gua. Kalau tidak, sudah pasti mereka merasa sedikit sunyi.
Sebab tu masa gua masih dekat dengan kampung ni, gua kena selalu balik.
Bini gua pun selalu suruh gua balik jumpa mak ayah.
Bini gua pun selalu balik jumpa maknya.
Akhirnya, gua korbankan minat gua yang mendalam demi kasih sayang dan cinta pada keluarga.
Dan bukan sebab passion yang kurang atau niat yang kurang betul. (Hehehehe)


Pagi ini. Hari ini.
21 Mei 2009. Hari Khamis.
Gua masuk pejabat yang masih gelap. Lampu belum dipasang.
Gua masuk terasa ada 'feel' sebagai seorang perompak.
Jam menunjukkan pukul 6.50 PAGI.
Gua rasa gua nak bagitahu abang sulong gua, gua sampai pejabat 6.50 PAGI! Ha ha.

Gua sengaja. Makin nak habis praktikal. Gua akan datang makin awal.
Gua harap, hari terakhir, gua dapat jadi orang pertama yang masuk menara KLCC.
Ini epilog.

4 ulasan:

  1. post la gamba bini... teringin nak tengok.. ayyoh..

    BalasPadam
  2. aku masuk keje kul 9 nnti.. wiwit..

    BalasPadam
  3. haish asal semua demand nak tgk bini aku neh!

    oh ya, aku paling lmbt masuk keje pukul 9.30 pagi.

    paling awal aku balik lepas lunch!

    haha

    BalasPadam