Isnin, Mei 25, 2009

Akin Percik Api Emosi

Mak dan ayah aku nak datang menziarahi anak-anak dan cucu-cucu di Kuala Lumpur.
Awal Jun. 4 hari bulan enam. Hari Khamis. Hingga hujung minggu itu. Itu aktiviti bulanan mak ayah aku - pergi Kuala Lumpur - jalan-jalan lah kiranya (makan nasi kandar Pelita dekat-dekat KLCC). Biasalah, atok nenek mana yang tak rindu cucu yang duduk jauh. Mak aku sudah berhenti kerja jadi pembantu di PASTI al-Ghazali. Kerja pun sebab kawan minta tolong. Tak dapat nak kawal ramai sangat murid dengan hanya 3 orang cikgu. Mana nak mengajar lagi, nak menjaga budak-budak lagi. Kan.

Jadi aku pun sudah bagi tahu mak ayah aku yang aku mahu tonton teater di Ipoh hari Jumaat itu. Kalau PETRONAS tak isytihar cuti hari itu, aku isytihar cuti sendiri secara tidak formal. Aku sempat tonton JEBAT sajalah nampaknya. Pagi enam hari bulan balik KL untuk jumpa mak ayah. Tidak sempat tonton TOK JANGGUT. Lagipun, Ahad malam. Kalau tengok pun, kena isytihar cuti peristiwa pada hari Isnin. Lagi.

Selamat berjayalah aku ucapkan pada JEBAT dan TOK JANGGUT. Aku dapat mimpi kau orang menang. Mimpi sajalah. Mimpi ni pun rekaan. Maknanya aku tak mimpi lah. Saja nak cipta-cipta mimpi.

Awal Jun ini juga keluarga Najwa pergi bercuti makan angin di Cherating. Maklumlah, sudah cuti sekolah. Aku sudah pasti tidak dapat turut serta. Kerja. Cuti sudah habis. Duh. Kalau tidak dapat aku bercuti bersama keluarganya. Eh, tapi keluarga aku pun nak datang KL. OK lah tu. Sama-sama menghabiskan masa bersama keluarga.

Eh, sejak kebelakangan ni aku kerap cakap pasal keluarga. Kan. Dah nampak sangat nak berkeluarga. Eh, memang aku dah berkeluarga pun. Kan. Mak ayah abang-abang tu keluarga lah tu. Oh bukan, maksud aku hendak bina keluarga sendiri. Hehehehe.

Mungkin ada yang perasan yang aku betul-betul maksudkan aku ingin berhenti berlakon. Sebenarnya, tidak. Percaya sangatlah kat aku ni kan. Jangan percaya pada pelakon. Aku selalu pesan pada kawan-kawan aku, jangan percaya sangat pada aku. Haha. Tapi, memang betul pun aku pesan macam tu. Kan kawan-kawan.

Sebab-sebab aku keluar dari produksi Miao Miao Sang Arnab:

  1. Tarikh show tidak mengizinkan. Semester baru sudah bermula. Walaupun baru dua hari, aku khuatir akan ada urusan penting yang perlu diselesaikan. Kita tidak tahu apa akan berlaku pada masa akan datang.
  2. Tidak dapat datang latihan pada hujung minggu. Kebiasaannya, hujung minggu aku akan berjimat atau berbelanja. Berjimat, maknanya aku akan duduk di rumah sahaja atau balik kampung. Duit elaun praktikal pun bukan banyak mana. Nak simpan untuk perkahwinan lagi. Bayar sewa rumah. Makan dengan cukup (tidak mengikat perut). Kalau ikat perut nanti sah-sah kena leter dengan bini. Berbelanja, maknanya aku akan keluar bersiar-siar bersama dengan siapa-lagi-takkan-tak-tahu dan Malaysia ini sungguh indah dengan SALE yang hampir sepanjang tahun ada.
  3. Masalah karaktor (karaktor sendiri dan karaktor yang perlu dilakonkan). Haha. Ada-ada saja aku ni. Kan. Macam-macam saja. Aku rasa bukan aku seorang yang ada masalah karaktor yang aku maksudkan tu. Hehehehe.


Tapi, apa pun, aku akan masih berlakon sewaktu di UTP nanti. Tengoklah. Kalau ada orang asyik suruh buat itu buat ini, mungkin boleh menganggu gugat pertimbangan aku. Haha!

Apa pun, bak kata SEFA, manusia ada batasannya, kalau seseorang itu sudah sampai batasannya, jangan salahkan dia kerana dia hanya menjadi seorang manusia. Terima kasihlah. Tulisan itu menyejukkan hati aku. Tindakan yang bijak. Api tak boleh padam dengan api. Kan?

Api emosi lah... apa lagi? Alah, itu pun nak aku terangkan ke? Haha.

Aku minta maaf secara terbuka kepada sesiapa yang terkena percikan api emosi aku tempoh hari. Mungkin sebab kata-kata suruhan yang secara langsung itu telah meng-trigger bom jangka ini. Kena pada waktu yang salah, tempat yang salah. Dan perkara itu berlaku.

Dengan ini, secara rasminya aku kembali menyelaras blog rasmi TTS (eh, bila masa aku kata aku mogok?).

Sama-sama kita ambil iktibar. Aku harap kita dapat sama-sama sumbang terhadap blog kita itu. Tidak semestinya mengharap pada orang tertentu saja. Kita sama-sama. Ya?

Terimalah pantun sekerat aku.

Percikan api emosi membahayakan diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan