Selasa, Mei 26, 2009

Mekot (II)

Aku namakan entri ini "Mekot (II)" memandangkan sebelum ini aku telah buat entri berjudul "Mekot".

Mekot, bagi aku adalah satu nama yang cukup unik. Tidak begitu pelik disebut atau didengari, tidak begitu biasa disebut atau didengari. Elok-elok sahaja.
Kali pertama aku kenal dia sewaktu aku menyertai kumpulan teater di UTP, iaitu TTS.
Teater pertama aku, Asylum. Di Kolej Matrikulasi Perak, di Gopeng.
Mekot juga ada dalam produksi waktu tu. Aku rasa dia berperanan di belakang tabir.
Mekot seorang yang merendah diri. Tidak menunjuk-nunjuk. Walaupun dia ada banyak ilmu dan kemahiran dalam fotografik, tetapi dia tidak lokek hendak berkongsi ilmu dan kemahirannya dengan orang lain.
Malah, minat aku dalam fotografik telah dicetuskan oleh Mekot.

Aku masih ingat lagi, Mekot meminjam kamera aku dulu. Ada satu foto bunga teratai di dalam kolam kecil yang telah ditangkap olehnya. Foto itu cukup sharp, walaupun hanya menggunakan kamera yang dikategorikan dalam jenis 'cikai'. Dan dengan sentuhan Photoshopnya, foto-foto yang terhasil dari kamera cikai menjadi foto-foto yang berkualiti. Sememangnya, itulah kriteria seorang fotografer yang sejati.

Mungkin ada yang perasan, aku jarang hendak bagi penghargaan kepada seseorang secara khusus. Tetapi, aku rasa, Mekot layak dihargai.
Penglibatannya dalam TTS, walaupun kebanyakan masa hanya di belakang tabir, tetapi konsisten dan dia telah melakukan apa yang terbaik dari dirinya. Walaupun sikit, tetapi sumbangannya terhadap TTS adalah amat besar.
Maklumlah, promosi dan publisiti adalah satu perkara penting dalam sebuah produksi teater. Kalau tak ada promosi, orang ramai tidak tahu, maka tak ada penonton.
Kalau tak ada penonton, apa guna kita pentaskan teater?
Bukankah matlamat kita (TTS) hendak sampaikan mesej dan peringatan kepada orang ramai?

Aku juga mengagumi minat dan kebolehannya dalam banyak cabang seni.
Dia juga seorang penari. Dia juga seorang penyanyi. Dia juga main gamelan.
Kalau aku terlibat dalam casting sebuah teater muzikal, sudah pasti aku akan memilihnya tanpa ragu-ragu.

Dia seorang yang computer literate. Lebih-lebih lagi dalam dunia chatting mIRC.
Dia memegang channel #tts sejak sekian lamanya. Sejak aku belum masuk UTP lagi.
Dan hingga beberapa hari yang lalu, dia telah serahkan hak milik channel tersebut kepada aku.
Terima kasih, Mekot.
Aku pun tidak dapat pegang channel ini selama yang telah kau lakukan.
Yang pasti, di dalam dunia maya, dunia siber, dunia mIRC, dalam channel #tts, akan kuranglah gurau senda dari Mekot.
(Walaupun aku sedar, dunia siber dunia tanpa sempadan, Mekot boleh masuk channel dari luar. Haha. Saja mahu bagi feel, mahu bagi mood sedih.)


Mekot,
Aku nak buat puisi untuk kau. Tapi kau tahu sajalah, nak karang puisi ni kena masuk jamban baru senang ilham muncul. haha.
Tapi, aku nak ucapkan:

Terima kasih atas jasa dan sumbangan kau terhadap TTS.

Terima kasih atas ilmu dan kemahiran yang telah kau kongsi dengan aku.

Semoga kau dapat kerjaya yang sesuai buat diri kau.

Semoga kau dapat menjalani hidup kau dengan bahagia dan diberkati oleh Allah.

Selamat balik ke kampung halaman, Mekot.

Semoga kita berjumpa lagi. InsyaAllah..


Yang menghargai,

Akin M.
M Yusuf Amat.
Tronoh Theatre Shop,
Chemical Engineering,
Universiti Teknologi PETRONAS.


catatan pada 12.24 PM, 26 Mei 2009, Selasa.


[Gambar kenangan Mekot (berbaju T merah) bersama Akin M. sewaktu produksi KERUSI 2008]

1 ulasan:

  1. i lap i lap i lap...hahaha..
    x pat dah nak beramas mesra eh, beramah mesra ngn ko lg. syahdu lak nk tinggalkan produksi tts setelah 5 tahun duduk dan bersila bersama-sama. anyway, thanx sbb sudi jd member aku selama ni n mintak maaf kalau ada terkasar bahasa or teramas...ooppss.

    BalasPadam