Rabu, September 26, 2007

Suara Akin II - Episod 29 - Antara Rokok & Payung

Antara Rokok dan Payung.
Of Cigar and Umbrella.



Merupakan sebuah kisah satu pasangan yang setia sampai ke mati.
Dah mati salah satu pasangan, cari yang baru.
Ada yang omong hingga ke syurga.
Ada yang siap mahu tunggu di pintu syurga.
Seolah-olah dia tahu dia akan masuk syurga dengan mudah.

Itulah pasangan bercinta.
Berpegang tangan di bulan Ramadhan.
Di UTP ni lah.
Saya telah lihat dengan mata saya sendiri.
Selain itu ada lelaki yang mengurut-urut tengkuk perempuannya pada pukul 3 pagi di kafeteria Pak Ali.
Sedang menelaah pelajaran nampaknya.
Dan diurut-urut, dipicit-picit tengkuk mungkin sebab pening barangkali.
Harapnya bukan pening atau mual sebab dah hamil.
Tak fasal-fasal, mereka buat dosa, kita juga turut mendapat sahamnya.
Mana tidak Allah murka?
Ya. Allah murka.
Mana tidak bala' menimpa?
Ya. Bala' boleh menimpa.

Bulan Ramadhan atau tidak, sama sahaja.
Ada yang masih mentah, budak baru.
Hingus dah kering. Cuma dia belum korek hidung lagi untuk bersihkan hingus yang sudah jadi tahi hidung itu.
Baru masuk UTP, sudah berpelukan di kafeteria iaitu kawasan publik.
Kafeteria yang sama.
Pak Ali.
Tempat khalayak ramai.
Ada yang baru masuk UTP, sudah punya pasangan kekasih.
Sahur hendak bersama.
Berbuka puasa hendak bersama.
Nasib baik bila solat perempuan dan lelaki saf berlainan.
Kalau tidak mahu sahaja solat bersebelahan, berdua-duaan.
Pasangan kekasih lah katakan.
Belum jadi suami isteri lagi.
Kalau dah jadi saya fikir mungkin lebih bagus.
Bagus juga ya mereka itu.
"Bagus, bagus, bagus!!" bak kata Ipin.

Bagus sangatkah?
Baguslah agaknya.
Merapatkan hubungan silaturrahim antara orang Islam.
Bukankah itu bagus?

Tepuk dada tanya iman anda wahai pencinta wanita dan lelaki sekaliannya.

Si Lelaki seorang perokok tegar.
Si Perempuan memegang payung segar.
Payung berwarna merah jambu.
Sudah tentu payung itu milik si perempuan.
Eh, ada sahaja lelaki yang berpayung.
Ya. Ada.
Tetapi tidaklah merah jambu.
Terlalu jambu itu.
Oh tidak. Lelaki pegang payung untuk perempuan sudah cukup jambu.
Lebih-lebih lagi waktu hujan.
Hujan yang turun bagaikan mutiara~~~
Tidak pun, menari-nari dalam hujan seperti Orked dan kakaknya dalam filem Mukhsin.
Diiringi dengan dendangan lagu Hujan oleh Adibah Noor.


Saya punya kawan karib (kawan lama) yang sudah punya pasangan kekasih.
Sejak sekolah menengah lagi.
Hingga sekarang (saya rasa).
Begitu intim mereka itu.
Ibu bapa mereka pula merestui (saya rasa).
Oh bahagianya hidup mereka.
Indah sungguh hari-hari mereka.
Benarkah?
Jika begitu, bila hendak bernikah?
Bila nak bersihkan dosa-dosa memegang dan menyentuh kulit (dengan sengaja) bukan muhrim itu?
Saya menunggu hari itu.

Saya punya kawan karib (kawan lama) yang pernah punya pasangan kekasih.
Di sekolah menengah.
Dia juga pernah mengakui yang diri dia pakar dalam hal ehwal cinta.
Oh ya? Begitu hebat?
Dia punya pasangan kekasih lebih sedikit usianya berbanding dirinya sendiri.
Wah! Memang tambah hebat lagi!
Tetapi sekarang saya sudah tidak tahu tentang cerita itu.
Entahlah.
Masih hidup lagi atau sudah mati saya tidak ketahuan.

Saya punya kawan karib (kawan lama) yang BANYAK kali punya pasangan kekasih.
Sejak sekolah RENDAH hingga sekolah MENENGAH hingga SEKARANG!
Yang ini memang tahap dewa ni!
Memang hebat!
Oh ya? Begitu hebat sekali?
Bertukar-tukar pasangan kekasih.
Seronok agaknya.
Bukan itu sahaja, banyak pengalaman sudah ditimba.
Banyak perempuan, banyak pengalaman.
Memang tahap dewa.
Putus kekasih, cari ganti sudah dapat sekejap saja.
Macam orang selalu kata, petik jari sekali, beribu-ribu lemon yang datang.
Eh, bukan lemon. Perempuan.
Tetapi perempuan macam mana?
Lawa? Lawa-lawa juga. Citarasa tinggi dia ni!
Pandai? Hmm.. kurang sedikit. Dia fikir kepandaian itu kurniaan Tuhan....
Berbudi bahasa? Bersopan santun? Itu memang dituntut, bukan? Tidak menjadi persoalan.
Kesimpulannya, semakin banyak berpasangan perempuan, semakin banyak pengalaman yang kita dapat.


Musim peperiksaan akhir semester. Final exam.
Minggu belajar. Study week. Di IRC.
Waktu itu kita berpeluang melihat kebanyakan pasangan-pasangan kekasih di UTP ini.
Duduk belajar bersama, berdua-duaan.
Di tempat tertutup sedikit, saya dapat perhatikan dari luar, dari bawah ada si lelaki mengurut-urut tengkuk perempuannya.
Mengantuk atau pening, barangkali.
Bagus. Sungguh mengambil berat.
Waktu itu memang seronok belajar di IRC.
Dapat lihat aurat perempuan.
Dapat lihat seluar dalam perempuan.
Dapat lihat punggung perempuan.
Dapat lihat warna c*** perempuan.
Ya lah. Bila duduk di meja belajar, boleh nampak semua itu.
Malah, selalu sahaja dapat lihat.
Tak kira bila dan di mana.
Di kafeteria. Di dalam lecture hall.
Di masjid tidaklah.

Saya pernah terfikir satu idea untuk merakam aksi-aksi pasangan-pasangan kekasih di UTP ini.
Kiranya seperti "UTP Top 10 Couples".
Kenalpasti mereka yang paling hot, paling banyak kali bersama-sama.
Jalan bersama. Makan bersama. Apa-apa sahaja yang dilakukan bersama.
Rakam secara rahsia.
Buat video.
Kemudian perkongsian fail pun bermula!!!

Minta maaf kepada mereka yang berkenaan.
Entri kali ini saya tujukan khas buat mereka yang berkenaan.

3 ulasan:

  1. rakam usop!!! kita wat bahan bukti... kita ltk dlm youtube... haha... sungguh jahat saya ini....

    ps: saya tidak punya psgn lagi. harap2 sy tidak tergolong dlm golongan 'of cigar n umbrella' ini

    BalasPadam
  2. huhuhu~~

    kalau ada pihak yang sudi sewa pinjam kamera video saya akan teruskan niat ini..

    macam cite Baik Punya Cilok lak

    ada Kaki Skodeng

    BalasPadam
  3. gaya penulisan kau menyebabkan aku terasa dengki! amat hebat!. hahaaha. kalau ko nak wat video tu, panggil aku ye. aku nak masuk team

    BalasPadam