Isnin, September 24, 2007

Suara Akin II - Episod 28 - Akinness

.... Sambungan Episod 27


Di mana 'K' saya?
Di mana '-ness' saya?
Apa itu '-ness'?

Saya ada menonton sebuah filem orang putih dan malang saya lupa tajuknya.
Mengisahkan seorang lelaki muda dan sahabatnya yang baru sahaja mendirikan rumah tangga.
Lelaki tersebut seorang yang selamba dan sempoi.
Hidupnya memang bujang tegar.
Tidak terurus.
Hanya tahu berseronok dengan rakan-rakan karibnya.
Sahabatnya yang baru berkahwin sudah sedikit matang dan banyak kali juga menasihatinya untuk berubah, supaya lebih maju dan berjaya dalam hidup.
Mana taknya, hingga dia dibuang kerja.
Bila sudah tiada kerja.
Tiada duit untuk sara hidup.
Rumah sewa pun tidak mampu diduduki lagi.
Menumpanglah dia di rumah kawannya yang baru kahwin.
Awalnya, katanya kejap sahaja mahu menumpang.
Tapi jadi lama pula.
Katanya akan cari kerja.
Ada lah usaha sedikit mencari kerja tetapi sebab terlalu sempoi siapa yang mahu terima bekerja?
Di rumah menumpang buat macam rumah sendiri (malah lebih lagi dari tuan rumah).
Banyak juga dia telah menyusahkan tuan rumah.
Sehinggalah dia telah mengakibatkan rumah kawannya itu terbakar.... (sedikit).

Sejak dari itu, kawannya menghalau si bujang tak terurus itu keluar dari rumah itu.

Dipendekkan cerita, akhir sekali dia berjaya menyelamatkan kawannya dari masalah.
Saya tidak ingat apa masalah itu.
Jadi, boleh dikatakan, dia berjaya akhirnya.
Dan lebih berjaya setelah menghasilkan sebuah buku yang membicarakan tentang '-ness'.
Di mana kita letakkan '-ness' pada nama kita.
Jadi '-ness' akan jadi imbuhan akhiran 'kata nama' yang tercipta.
Contoh:
Nama saya sendiri: Akin disambung dengan '-ness' jadilah 'Akinness'.

Akinness bagi saya ialah bagaimana kita menjalani kehidupan ini dengan cara dan gaya kita, yang bersesuaian dengan kita, dengan jiwa, naluri dan perasaan kita.
Jika kita memang hendak buat sesuatu, jika itu memang kata hati yang kuat, jadi buatlah.
Buat sampai jadi (judul buku terbaru Dr. Tuah).
Tak perlu mengikut-ikut orang lain.
Ikut gerak hati.
Gerak hati akan mencetus neuron-neuron opsyen dan desisyen dalam otak kita, lantas membantu kita.

Selalu saya katakan:
Ikut cara sendiri.
Diri sendiri yang tahu apa yang baik dan buruk pada diri sendiri.

Salam '-ness'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan