Khamis, Januari 27, 2011

PRA 30 - Interpretasi Nasi Lemak Seposen

Interpretasi 1:
Nasi lemak adalah simbolik kepada NAFSU manusia. Nafsu seks, nafsu makan, nafsu wang. Dan jika manusia menjadi hamba nafsu, ia akan 'membunuh' jiwa manusia. Nafsu manusia perlu dipupuk dan dikawal.

Interpretasi 2:
Drama kehidupan biasa. Tak ada apa-apa tersirat. Dengki, khianat, cemburu. Yang kaya makin kaya. Yang miskin makin hina.

Interpretasi 3:
Kak Zee adalah seorang pemimpin paling tinggi dalam kerajaan. Kini perempuan juga boleh jadi pemimpin dan pegang kuasa pemerintahan. Kak Zee seperti sebuah 'kerajaan' yang hanya mementingkan wang ringgit dalam urusan pentadbiran. Kronism juga menjadi salah satu 'polisi' tidak rasmi. Sedangkan rakyat biasa (Pengemis) terus berusaha mencari sesuap nasi untuk sara hidup supaya tidak mati cepat.

Interpretasi 4:
Nikmat dan rahmat. Untuk makan nasi lemak (yang penuh nikmat dan rahmat) bukannya mudah. Pengemis (pencari nikmat dan rahmat) bersusah payah mengumpul wang dan dipandang hina dan diduga sebelum memperoleh nikmat dan rahmat itu. Interpretasi ini wujud bila mana Penamat 4 digunakan.


Interpretasi berlainan ini dapat dijelaskan melalui pengolahan dan konsep yang berbeza.



Aku ada buat dua penamat cerita ini. Dan yang ketiga dan keempat aku tak tulis secara rasmi dalam skrip.

Penamat 1: Pengemis membunuh Kak Zee.

Penamat 2: Pengemis dituduh membunuh Kak Zee dan ditangkap.

Penamat 3: Tiada siapa yang bunuh Kak Zee, tetapi APA yang 'bunuh' Kak Zee. (Yang mana aku rasa Penamat 3 lebih menarik bagi aku.)

Penamat 4: Kak Zee tidak terbunuh. Semua orang selamat. Dan Pengemis dapat makan nasi lemak. (Penamat ini juga menarik bagi aku.)


AKAN DATANG
(dalam masa 5 tahun)

Nasi Lemak 0.1 - The Short
Filem pendek. Tak tahu mana nak cari alat perakam.

Nasi Lemak Seposen - The Monologue
Adegan monolog yang telah dipotong. Ha ha!

Nasi Lemak Seposen - Animalism
Ada falsafah mengatakan bahawa manusia itu sebenarnya haiwan! Jadi, ini akan jadi kisah eksperimen membuktikan adakah manusia itu sebenarnya haiwan?!

Forum "Nasi Lemak Seposen - Antara Kemajuan Fizikal dan Kemajuan Spiritual"
Hakikat bahawa dahulu memang nasi lemak boleh didapati hanya dengan 10 sen sahaja. Namun zaman semakin berubah moden dan maju, harga barang makin naik serta sara hidup makin tinggi. Membincangkan kemajuan fizikal dan spiritual Malaysia, adakah kedua-duanya selari? Atau hanya maju fizikal sahaja, tetapi spiritual makin mundur? Aku sebagai moderator akan menjemput Dr.Shark, Faisal Aziz dan SEFA. Ha ha!


AKAN DATANG
(dalam masa 10-30 tahun)

Nasi Lemak Seposen - The Musical
Tunggu aku belajar muzik dulu. Tunggu aku belajar menari dulu. Ha ha!

Nasi Lemak 0.1 - Feature Film
Filem penuh. Nak tayang kat layar gangsa je kalau bukan kat layar perak.



Dah. Tu saja kot. Dah cukup berangan dah.

1 ulasan: