Sabtu, Januari 15, 2011

PRA 26 - Buta

sedikit kata-kata klise tentang orang buta;


orang buta itu bertongkat
kasihan
orang buta memang asal buta
kurang satu derianya
lebih satu derianya

orang buta itu menjual tisu di tepi jalan
mencari sesuap nasi
kais pagi makan pagi
kais pagi makan petang
kasi pagi makan malam

orang buta itu ingin melihat
hijaunya pokok
birunya langit
putihnya awan
jernihnya air

orang buta itu hanya melihat kegelapan di hadapan
namun orang buta tiada berdosa mata
tiada melihat kezaliman

orang buta itu dapat lebih merasa
di mana pintu dia harus tuju
di mana tangga dia harus naik dan turun
di mana kerusi dia harus duduk
di mana tanah dia harus menapak

orang buta tidak dapat memandu kereta
orang buta tidak dapat menunggang sikal (teringat babak Pacel yang kena prank dengan Bang Bang Boom untuk tolong orang buta naik motosikal lepas tu orang buta tu terus pecut dengan motosikalnya. Pacel, ketika itu memakai baju T oren yang dia selalu pakai sewaktu pengajiannya di UTP)
orang buta banyak kurang upayanya
tapi Allah itu Maha Adil
dia lebihkan upayanya dalam hatinya dan derianya
sedar atau tidak
kekurangan itu satu kelebihan


sepatutnya sewaktu aku mendukung watak Putra yang buta dahulu aku buat latihan penguatan deria supaya aku lebih mendalami watak, tapi waktu itu pun aku masih jagung lagi. mungkin aku boleh buat sesi latihan penguatan deria untuk pelakon nanti.


p/s: ada orang kata juri (AJL 25) itu buta seni kerana memilih Ana Raffali sebagai juara. aku hanya menggeleng kepala. aku rasa pernyataan itu kurang wajar. apa pun, sudah semakin banyak pemuzik yang berasal daripada kelompok indie yang semakin diangkat dan dibawa masuk ke mainstream. ah, aku kira muzik tiada masalah hendak naik kerana muzik digemari oleh semua orang. yang aku rasa bermasalah, cabang seni yang lain? aku dah lama tak pergi istana budaya tonton teater sebab dulu aku dah banyak sangat tonton muzikal-muzikalnya dan aku dah boleh agak macam mana gaya persembahan dan kualitinya. aku paling pantang kalau muzikal ada dialog selingan yang panjang. kalau setakat satu dua line sahaja tak apalah. kalau dialog dah nak dekat satu babak itu teater muzikal apakejadahnya? semi-musical? quarter-musical? tiga-suku-muzikal? kalau nak buat dialog selingan panjang pun boleh sahaja tetapi dilagukanlah macam yang aku tengok dalam Musical "Rent" yang sangat menarik!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan