Selasa, Januari 18, 2011

"BUKU" - Sebuah Teater Senyap

"BUKU"
Sebuah 'silent theatre' pendek.
Oleh Akin Muhammad


WATAK-WATAK:

1.AKU
2.DINDING-DINDING HITAM
3.DINDING-DINDING PUTIH
4.RADIO


Lagu Maenam oleh Jami Sieber.
AKU berdiri tegak dari dalam gelap sehingga lampu dari malap menjadi cerah.

Di kawasan itu ada sebuah tempat tinggi.
Ada sebuah bangku pendek.
Ada sebatang k ayu pendek.
Ada tong sampah kecil.
Ada sebuah radio.


AKU tersedar dari tidur berdirinya.
AKU hendak berjalan tetapi tidak boleh.
AKU kemudian sedar dan menanggalkan kakinya dari kasutnya yang terlekat pada lantai itu.
AKU melihat tapak kasut itu terkena getah chewing gum.
AKU menyalahkan orang yang tiada sivik makan dan buang getah chewing gum merata tempat.
AKU duduk di atas bangku.
AKU termenung.
AKU bosan. Dia tiada berbuat apa-apa. Dia sedar, dia perlu buat sesuatu supaya dapat terus hidup dan tidak mati dalam kebosanan.
AKU pergi mendapatkan radio dan cuba memasangnya tetapi tidak berjaya.

AKU ternampak sebuah buku lama.
AKU mengambil sebuah buku yang asalnya terletak di atas satu tempat yang tinggi.
AKU terpaksa menggunakan pelbagai cara untuk mengambil buku tersebut.
AKU menggunakan kerusi dan memanjat kerusi tetapi tetap tidak sampai.
AKU menggunakan batang kayu tetapi tidak cukup panjang.
AKU mencari barang lain tetapi tiada barang lain yang boleh digunakan.
Yang ada hanya satu bangku pendek dan batang kayu pendek.
AKU duduk termenung memikirkan cara untuk mendapatkan buku itu.
AKU kemudian menanggalkan bajunya dan menggumpalkannya menjadi seperti tali. AKU cuba untuk mengambil buku itu dengan bajunya itu tetapi masih gagal. AKU cuba mengikat bajunya pada batang kayu tadi dan cuba mengambil buku tetapi masih gagal. AKU terfikir untuk menanggalkan seluarnya pula tetapi dia teringat, dia perlu menutup aurat dan tidak jadi menanggalkan seluarnya.
AKU geram kerana tidak dapat mengambil buku itu.
AKU membaling kayu dan bangku itu ke arah tempat tinggi itu. AKU terlihat tempat tinggi itu bergegar dan buku yang terletak di atasnya bergerak sedikit.
AKU terus mendapat idea untuk menggegarkan tempat tinggi itu dan akhirnya buku lama itu jatuh ke atas lantai.

AKU kegembiraan.
AKU terus mengambil buku itu dan membuka buku itu.
AKU kecewa kerana semua muka surat buku itu kosong.
AKU mencampak buku itu.

AKU pergi semula ke arah radio cuba untuk memasangnya.
Kali ini cubaannya berjaya.
AKU menukar siaran radio dari satu ke satu siaran yang lain.
Siaran Radio 1: Lagu nyanyian sumbang William Hung
Siaran Radio 2: Lagu rap yang tak sedap
Siaran Radio 3: Lagu heavy metal yang menjerit-jerit
Siaran Radio 4: Ceramah tentang pendidikan yang mana penyampainya mempunyai nada yang membosankan
Siaran Radio 5: Lagu trance yang memperdengarkan bunyi orgasm
Siaran Radio 6: Lagu nasyid moden
Radio terhenti siarannya.

AKU bosan semula.
AKU duduk di bangku dan tidur.

MALAP.
Lagu Maenam yang dimainkan secara ke belakang.
TERANG.

AKU terjaga dari tidurnya di atas bangku.
Di tangan AKU memegang sebatang pensil.

Radio mengeluarkan suara: Bacalah! Tulislah! berulang-ulang kali.

AKU pelik kerana tiada apa yang hendak dibaca pada buku yang kosong itu.
AKU cuba menulis tetapi pensil itu hanya sebatang kayu.

AKU bosan.
AKU cuba keluar dari ruang itu tetapi dia seperti ditolak oleh lembaga hitam dan putih yang menjadi dinding ruang itu.
AKU bertambah bosan.
AKU memikirkan idea bagaimana hendak hilangkan kebosanannya itu dengan buku yang tiada berguna itu.
AKU mendapat idea lalu mengoyakkan satu muka surat buku itu.
AKU melipat kertas dan membentuk sebuah origami Swan.
AKU kemudian mengoyak lagi satu muka surat buku dan membentuk origami Kapal Terbang.
Kemudian, origami Sampan, origami Topi, dan origami Perempuan Ballerina.
Tanpa AKU sedari, AKU telah menggunakan kesemua muka surat buku itu.
AKU akhirnya gembira dan tidak bosan.
Tetapi AKU menjadi bosan semula apabila kertas sudah habis.
Lalu AKU mengumpulkan semua origami itu dan membuangnya ke dalam tong sampah kecil.

AKU berdiri ditengah-tengah pentas.
Dan AKU tidur.

MALAP.

Dinding hitam dan putih yang dari awal tadi menjadi dinding merupakan lembaga yang kemudian terus mengikat tubuh badan AKU yang sedang tidur.
Dinding-dinding membisikkan kalimah Bacalah! Tulislah! Jangan tidur! berulang-ulang kali secara bertindan sehingga selesai membalut tubuh badan AKU.

TERANG.

AKU terjaga dari tidur.
AKU tersedar badannya sudah dibalut dengan kehitaman dan keputihan yang bergelodak.
AKU ingin menjerit meminta tolong tetapi dia tidak dapat bercakap.

PROJECTION Sebuah buku yang besar muncul di belakang AKU.
AKU menghadap kebelakang dan takut dengan buku besar itu yang cuba memakan AKU.
Buku besar memakan AKU.
AKU hilang dari pentas.

PROJECTION Teks: Huruf arab ’Ain, Lam dan Mim tidak bersambung.
PROJECTION Teks: BUKU

Tiada ulasan:

Catat Ulasan