Jumaat, Julai 30, 2010

PRA 0.4 - "Bedahlah Dadaku..."

"Bedahlah dadaku...", ujar Bedah.

Alang-alang aku sedang berniat murni waktu aku menulis ni
aku nak hebahkan sedikit tentang show TTS yang akan datang.
Bawah ni adalah poster hitam-putihnya.
Asalnya aku tengok draf-draf poster ada warna tema hitam merah kuning, macam biasalah warna TTS
dan warna TQA juga.
Tapi hitam-putih mungkin lebih baik.


TTS BUNDLE SHOW yang pertama, walaupun aku rasa bukanlah yang pertama sangat pun.
Selalu sahaja TTS buat banyak show dalam satu malam. Sebagai contoh, tempoh hari, MIME IN ACTION, NASI LEMAK 10 SEN dan TUAH HANG JEBAT. Dah bundle dah tu...
Oh mungkin sebab kali ini lebih daripada 3 show. Kali ini ada 4 show. Oh mungkin itu standard untuk TTS dikira sebagai BUNDLE SHOW. Walaupun TTS tak pernah ada standard operating procedures pun.

Seperti yang terpampang pada poster tu, perkataan BEDAH adalah yang terbesar. Jadi memang asalnya show BEDAH sahaja yang hendak dipentaskan. Tapi sebab setahu aku BEDAH itu tidaklah panjang mana pun. Silap-silap kurang daripada satu jam. Jadi adalah show-show yang lain seperti MIME IN ACTION LAGI LAH yang mana show MIME adalah sesuatu yang wajib mengiringi bersama dengan show teater TTS.

Show KETOPAT OH KETUPAT tu pulak sebab semester Januari 2010 yang lepas tak jadi dipentaskan sebab penganjur mengubah tarikh di saat-saat kritikal rehearsal bangsawan Tuah Hang Jebat. Jadi show tu pun dibatalkan walaupun penganjur nak sangat-sangat TTS buat show untuk event tu. Tapi sebab rehearsal BTHJ waktu tu adalah waktu kritikal, nak tak nak terpaksa batalkan.
Dan akhirnya, ia akan dipentaskan semester ini...

Show monolog PONDOK TOK AYAH tu pulak sebenarnya tak ada pun tak apa. Kalau aku ada lagi di UTP waktu meeting tu memang aku tak sokong idea ada show monolog ni. (Eh, tapi primadiva tu ada juga SMS aku secara peribadi bertanyakan pendapat untuk masukkan show monolog Pondok Tok Ayah ini dan aku rasa aku jawab begini, "Ye laa.. You berlakon.. Gatal." Patutnya aku tak encourage dia. Menyesal pulak jawab macam tu. Kah kah kah!)

Aku kemungkinan besar tidak dapat menghadirkan diri untuk menonton.
Aku perlu ke kampung.
Kerana ada hal kekeluargaan yang lebih penting.
Dan aku difahamkan, ramai juga pelakon-pelakon hot tidak dapat beraksi sebab hal lain yang lebih penting.
Begitulah lumrah hidup para artis pelakon. Kadang kala terpaksa menolak tawaran berlakon disebabkan hal-hal lain yang lebih penting..

Apa yang menarik kali ini adalah pengarahan yang segar dan baru daripada pengarah muda, Daus.
Mengarah sebuah teater bukanlah mudah. Banyak perkara yang perlu diambil kira.
Sama juga macam bos di tempat kerja. Banyak hal yang perlu difikirkan. Dan tanggungjawabnya lebih berat dan besar berbanding pekerja di bawahnya.
Diharapkan teater BEDAH ini menjadi platform terbaik untuk Daus mendapatkan pengetahuan dan pengalaman dalam pengarahan. Kalau tengok orang mengarah tak sama rasanya bila mengarah betul-betul.
Dah pasti lah bila mengarah betul-betul kau akan rasa betul-betul tertekan.
Kalau sebelum ni pelakon rasa kesian tengok pengarah tertekan, bila jadi pengarah kau akan rasa kesian tengok diri sendiri yang tak terurus rambutnya, baik di luar mahupun di dalam.

Abaikan. Kata-kata aku penuh dengan subteks dan imaginasi.
Seperti kata CEO TQA yang aku tengah buru sekarang ni, "Aku penuh dengan imaginasi."

Tak ada sinopsis BEDAH, dan aku pun dah lupa jalan ceritanya bagaimana. Tapi tak mengapa.
Selamat berjaya dan menjalankan tugas masing-masing kepada semua cast dan crew.

1 ulasan: