Isnin, Julai 19, 2010

PASCA 11 - Tasmat

Sabtu yang lalu, 10 Julai, aku ke Panggung Bandaraya untuk menonton Bangsawan Aladin.
Show mula 8.30 malam dan bila aku tiba dekat panggung aku nampak ramai orang.
Ah, sudah. Mesti dah tak ada tiket. Tapi aku harap-harap ada lagilah tiket malam tu.
Tapi memang benar sangkaan aku. Tiket untuk show malam tu dah sold out.
Jadi aku beli tiket untuk show matinee petang Ahad.
Mungkin sebab hari Sabtu, dan mungkin sebab bangsawan in cerita Aladin, jadi budak-budak teruja hendak nonton. Dan mungkin juga promosi diaorang sangat hebat.
Tapi tak mengapa. Kita lihat bagaimana pula hasil bangsawan yang telah dipersembahkan.



Ahad, 11 Julai, 3.00 petang.

Aku tiba di panggung tepat pukul 3.00 petang. Terus masuk dan kedengaran sudah ada nyanyian lagu.
Selama setengah jam penonton diberikan masa untuk memenuhi panggung. Panggung tidak penuh petang itu. Mungkin sebab show petang. Jadi selama setengah jam itu, penonton dihiburkan dengan dendangan lagu Melayu lama oleh.. orang lama. Aku tak tahu nama pakcik tu.

Show bermula, Aladin keluar dari pintu belakang panggung menuju ke sudut kanan bahagian hadapan. Penggunaan ruang penonton sekarang ni sudah menjadi kebiasaan. Ini menunjukkan bahawa seni tidak perlu dibataskan pada aplikasinya, kecuali batasan agama, ini sudah pasti. Jadi adalah elok jikalau ada sebarang peraturan pentas sewaktu pertandingan, larangan menggunakan ruang penonton itu dibuang. Hehehe. Tapi ya lah, suka hati penganjur lah kan nak tetapkan peraturan macam mana. Akhirnya, pengkarya juga yang kena jadi lebih kreatif untuk hasilkan karya kreatif di dalam batasan peraturan itu.

Gaya persembahan yang interaktif juga sesuatu yang tidak asing lagi. Aladin memberikan beberapa biji buah epal betul kepada penonton. Nah, sah-sah lah orang tertarik dan yang dapat epal sukalah dapat epal percuma. Sebut pasal interaktif, ia juga merupakan salah satu gaya yang sangat penting bagi seorang Tauke Panggung atau Raja Panggung. Tauke Panggung bagi aku bukanlah satu karakter yang perlu dilakonkan dengan teknik lakon. Ya, teknik improvisasi boleh digunapakai oleh Tauke Panggung, akan tetapi untuk hasil yang cukup natural, Tauke Panggung harus lebih 'biasa' - walaupun panggung tu bukan dia yang punya secara realitinya, tetapi dia harus menganggap yang panggung tu dia punya, dan cara pertuturannya harus seperti orang biasa. Alah, senang cakap, Tauke Panggung ni kena jadi macam pengacara apa-apa majlis atau program lah. TTS, pada masa akan datang, harus mengambil Tauke Panggung yang sebegitu. Yang biasa, bersahaja dan kalau boleh, yang lively dan kelakar.

Memandangkan aku tak buat apa-apa catatan sewaktu menonton, jadi suka untuk aku memberikan sedikit pandangan secara umum tetapi masih mengikut plot babak-babak cerita bangsawan Aladin ini. Itu pun yang mana yang aku masih dapat ingat lagi lah.


Babak 1 - Pasar di Padang Pasir
Cubaan untuk menindankan dialog-dialog para pelakon atas pentas pada satu adegan yang terbahagi kepada dua sub-set. Mungkin ada orang yang akan pertikaikan, kenapa tidak adegan pada sub-set latar dibisukan dengan mimikan sahaja dan adegan sub-set yang utama difokuskan supaya penonton lebih faham dan jelas? Sebaliknya, pengarah cuba menindankan kedua-duanya. Maka jadilah bunyinya seperti kekacauan dan memang adegan yang cuba ditunjukkan itu seharusnya menunjukkan kekacauan. Akan tetapi, kalau tindanan itu tidak menjadi, maka penonton tidak dapat apa-apa pun. Boleh jadi dalam hal ini penonton akan cuba memberi fokus pada satu adegan sub-set, kemudian beralih perhatian pada sub-set yang lain, dan beralih semula kepada yang tadi. Dan boleh jadi juga penonton hanya menumpukan perhatian pada satu adegan sahaja. Muzik ambient pula? Kena dan bersesuaian akan tetapi leveling muzik kadang kala tidak berapa selari dengan lontaran suara sesetengah pelakon. Ya, memang bukan mudah untuk samakan aras kekuatan lontaran suara para pelakon. Yang lebih berpengalaman, lontaran suaranya memang baik. Yang kurang berpengalaman, kurang baik jugalah. Oleh itu untuk mewujudkan harmoni dalam lontaran vokal para pelakon memang payah dan makan masa, lebih-lebih lagi melibatkan pelakon wanita dan kanak-kanak. Oh ya, lakonan kanak-kanak boleh dimaafkan kalau tidak menjadi atau kekok sekalipun, ya lah, kanak-kanak kot! Akan tetapi, tidak dapat dinafikan memang ada pelakon kanak-kanak di luar sana yang berbakat lakonan semulajadi. Jadi untuk memastikan lakonan pelakon kanak-kanak tidak terlalu meminta-minta belas simpati dan kemaafan daripada penonton (seperti aku, misalnya), adalah amat penting sewaktu casting, memilih pelakon yang tepat, bukan sekadar terpaksa ambil sebab tak cukup pelakon (masalah yang biasa dalam TTS).
Backdrop yang digunakan pula terpampang dua ekor unta berlatarbelakangkan padang pasir. Haiwan unta banyak juga diperalatkan di dalam bangsawan ini. Mungkin 'diperalatkan' sedikit kasar bunyinya. Apa yang aku maksudkan adalah subjek 'unta' digunakan di dalam dialog dan diberi makna yang lucu; walaupun pada pandangan hati aku, unta itu suatu subjek haiwan yang begitu banyak menyimpan khazanah padanya, khazanah rasa dan jiwa. Ah, mungkin saja aku boleh catatkan sesuatu tentang unta dalam nota idea-idea karya aku.
Ada nyanyian miming pra-rakaman oleh watak anak-anak miskin. Mungkin sekarang sudah jadi trend bangsawan moden.


Babak 2 - Istana
Biasalah, sebaik saja tirai untuk babak istana dibuka, dan lampu pentas dinyalakan, kekaguman pada set istana mesti ada. Set istananya memang cantik. Dah nama pun di istana kenalah tunjukkan kecantikan duniawi walaupun sebenarnya kecantikan itu sementara dan nikmatnya hanya memalsukan hati manusia. Untuk babak istana ini, tiada backdrop digunakan. Hanya kain-kain yang direntang secara menegak digunakan. Bila tengok punya tengok punya tengok, macam set kamar permaisuri tun teja dalam Bangsawan THJ pula gayanya. Dan kebetulan pula, jenis kainnya kelihatan sama cuma berbeza warna.
Aku takut. Aku takut dengan babak istana dalam bangsawan ini. Budaya istana di latar tempatnya. Bagaimana? Budaya istana padang pasir? Budaya istana adalah satu perkara yang amat penting yang perlu diambil perhatian berat dalam bangsawan. Sewaktu mengarah BTHJ tempoh hari, aku memang menghadapi masalah dalam hal ini. Masalahnya, aku tak tahu pasal budaya istana. Jadi apa yang aku boleh lakukan adalah hanya membuat rujukan yang tak seberapa. Sekurang-kurangnya aku tahu, aku tak hentam atau bantai saja. Kalau ada salah silap memang patut ada pun sebab aku baru belajar.
Jeng jeng jeng. Tibalah masanya yang aku nanti-nantikan, yang aku cari-cari dalam mana-mana pementasan bangsawan, iaitu tasmat atau kesan khas (malangnya aku tak cari-cari tasmat dalam pengarahan BTHJ aku sendiri kecuali cucukan lembing-lembing yang tak berapa menjadi akan tetapi terima kasih buat Iqbal haha). Tasmat ini juga seharusnya menjadi WOW-Factor dalam sebuah pementasan bangsawan.
Ular sawa hidup. Aku ingat dia akan main ular sawa tu tapi tak.
Kuasa sakti menghidupkan arnab yang dah mati. Walaupun kita tahu arnab yang ditunjuk itu arnab tiruan, penonton gelak sebab tahu itu arnab tiruan bukan arnab hidup akan tetapi apa yang cuba ditunjukkan itu adalah cubaan yang baik sebab arnab tiruan tu seakan-akan dengan arnab hidup.
Kuasa sakti menukar barang menjadi emas. Yang ditunjukkan adalah menukarkan gelang perak kepada emas. Okay, trick ini memerlukan khidmat ahli silap mata kalau hendak ia betul-betul menjadi. Begitu juga dengan arnab mati kepada arnab hidup. Kepakaran ahli silap mata boleh digunakan.
Dari segi lakonan pula, slang bahasa Arab tiada pada watak Puteri Balkis dan Permaisuri Baghdad. Watak-watak yang lain di istana pula telah cuba yang terbaik menuturkan dialog Bahasa Melayu dengan slang Arab. Ini satu kesilapan yang aku tidak boleh maafkan. Puteri Balkis adalah watak perempuan utama akan tetapi elemen penting dalam lakonannya iaitu slang Arab tiada. Sangat mengecewakan.
Suka aku untuk berkongsi watak Sultan Harun Amirul Rashid yang dibawa oleh pelakon drama terkenal iaitu Rahim Kidol. Karakternya ringan dan membawa watak Sultan dengan gaya yang bersahaja dan tidak terlalu tegas atau bengis. Adakalanya watak Sultan ini kelihatan seperti seorang yang bangang dan suka berlawak dan hanya marah apabila murka terhadap sesuatu. Olah tubuhnya juga sebegitu, selari dengan karakter yang dibawanya.
Aku tidak ada masalah untuk menerima sesuatu yang melanggar kebiasaan. Misalnya, watak Sultan yang bangang. Ataupun Jebat hidup, Tuah yang mati. Kadang kala aku ingin lakukan sebegitu rupa. Mungkin akan ada pihak yang akan pertikaikan, kita tidak boleh ubah cerita sejarah. Tapi bagi aku, atas pentas teater itu, apa-apa sahaja boleh dilakukan. Cuma aku boleh faham, khuatir jikalau generasi muda yang menonton sebuah teater yang diubah cerita sejarahnya, boleh jadi salah faham dan kekeliruan di situ. Tapi ya lah, bak kata panel penemuduga aku hari tu, "So, who wins? Jebat or Tuah?", "Oh, we don't want to change the story-", "Oh c'mon. It's performing arts!"
Dan mungkin saja aku akan buat Jebat hidup, dan Tuah mati (literally) suatu hari nanti.
Dan pada permulaan babak ada tiga orang gadis penari gelek yang .... entahlah. Kalau tak ada orang tepuk (adalah seorang dua) maknanya tak berapa nak menggelek lah kot. Sebab penari tidak nampak enjoy menari. Macam terpaksa. Dan ada seorang penari yang kayu. Ah, lebih baik tak payah buat adegan tarian untuk persembahan raja ni.



Babak 3 - Pasar di Padang Pasir
Daripada set istana yang banyak kepada set pasar di padang pasir yang boleh tahan banyak itu, dalam hati aku berbunyi, "Woah!". Kerja keras di belakang sana. Tapi itu tidak penting.
Babak 3 ini babak singkat. Dan tiada apa yang significant yang aku perlu ceritakan.
Puteri Balkis menyanyi bersama anak-anak miskin. Juga miming pra-rakaman. Tapi dengarnya macam Puteri Balkis nyanyi betul. Sebab dia pun memang artis AF kalau telinga aku tak silap dengar. Tapi mikrofonnya bergema sedikit. Entah mana dia sorok mikrofon pun aku tak perasan.


Babak 4 - Istana
Kembali ke Babak Istana. Kerja keras belakang pentas lagi. Apa pun, babak ini biasa. Tiada tasmat. Tiada WOW-Factor.


Babak 5 - Gua Bawah Tanah?
Kalau baca sinopsis Aladin terjatuh masuk ke dalam pasir jerlus. Jadi aku anggap ada gua bawah tanah. Babak ini menarik sebab babak ini lah Aladin jumpa pelita ajaib. Nak tengok juga macam manalah jin keluar dari pelita ajaib tu.
Ada satu set macam batu dalam gua yang hanya dibuat daripada sekeping papan kertas keras. Boleh nampak orang sembunyi belakang batu tu. Bagi aku ini satu kekurangan. Belum tiba adegannya, orang boleh tahu ada orang akan muncul dari belakang batu itu. Dah hilang elemen surprise yang mungkin ingin ditonjolkan. Tetapi tak mengapa. Kita abaikan perkara tu.
Aladin jaga dari pengsan. Sedar saja ada ular sawa (tadi) pada badannya. Adegan yang sebegini memang sedikit membuat penonton berasa kurang selesa bagi yang geli akan ular. Aku ingat Aladin akan campak ular tu ke tepi pentas, sebaliknya dia pergi bawa ular itu masuk ke dalam ruang tepi pentas. Kalau realitinya, bila geli dengan ular akan cepat-cepat campak ular tu. Tapi atas faktor keselamatan pentas, tidak boleh juga buat begitu. Faktor keselamatan pentas juga adalah satu faktor yang perlu diambil kira. Dr.Shark juga selalu pesan pada aku sebagai pengarah supaya memastikan keselamatan pelakon dan kru dijaga dan diawasi. Buat junior TTS, ini adalah satu pelajaran buat kau orang semua.
Efek asap adalah tipikal. Oleh itu aku menjangkakan sesuatu efek yang lain dalam babak ini. Aku terfikir akan buih-buih. Sebab hari tu sewaktu Festival Teater Pendek Anugerah Merdeka, sebuah kumpulan menggunakan buih-buih. Mungkin ada mesin buih digunakan. Bubbles Machine.
Jin keluar dari belakang backdrop gua. Backdrop gua ada macam ruang pintu di tengah-tengah. Aku tak tahu kenapa sehinggalah hujung babak. Jin yang keluar adalah Jin Islam. Perempuan. Ketawa mengilai. Tapi yang bagusnya Jin Islam ni tutup aurat dengan betul dan sempurna. Dia pegang kayu sakti.
Permintaan pertama, Aladin meminta berada seperti dalam malam 1001 Malam. Okay, expected. Waktu inilah penari gelek (tadi) keluar dari belakang set batu beserta buih-buih. Dan asap. Penari gelek macam tadi juga. Tidak enjoy. Jadi, penonton tidak beri respon apa-apa pun.
Permintaan kedua. Aladin mahu ke istana jumpa Puteri Balkis. Jin jelmakan permaidani terbang. Dan tasmat permaidani terbang adalah WOW-Factor bagi keseluruhan persembahan bangsawan tersebut. Dan sudah pasti, mendapat tepukan gemuruh daripada penonton.
Dan permaidani terbang itu dijelmakan pada ruang pintu tengah backdrop gua itu, dan itulah tujuannya ada ruang pintu tengah itu. Dan permaidani itu dihamparkan pada sebuah platform hitam kecil dan Aladin duduk di atasnya, jadi nampaklah sedikit yang permaidani itu mula naik terbang membawa Aladin. BLACKOUT.


Babak 6 - Padang Pasir
Babak ini juga biasa. Tiada apa yang WOW untuk diceritakan. Watak antagonis anak Raja Mati Hidup Semula menyamar menjadi orang miskin ingin meminjam pelita ajaib Aladin dan merampasnya.


Babak 7 - Kamar Istana
Babak penamat. Anak Raja Mati Hidup Semula cuba menggunakan pelita ajaib untuk menyedarkan Puteri Balkis tetapi tidak berjaya. Dia dikenakan hukuman pancung. Kemudian Aladin pula yang mencuba. Berjaya. Jin Islam tidak keluar. Hanya asap dan gelak hilai Jin itu sahaja. Kesudahannya, Sultan menjodohkan Puteri Balkis dengan Aladin. TAMAT.


Keseluruhannya, kualiti bangsawan Aladin ini berada pada tahap sederhana. Extra turns pula menampilkan penari kanak-kanak. Mungkin sasaran bangsawan ini memang untuk kanak-kanak, jadi tak mengapalah. Malah, ada dua orang kanak-kanak juga yang membawa ular sawa sewaktu extra turn. Selain itu, ada juga nyanyian lagu "Wassini" dan "Mimpi Laila" yang tidak seberapa. Dan orang asli yang tiup seruling hanya dengan menggunakan hidung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan