Jumaat, Julai 30, 2010

PRA 0.3 - Menti : Tiakust

Menti
Menanti
Tikus
Takut
Tiakust

Menti itu tikus, ujar mak aku.

Mentikus, barangkali molek bunyinya.

Pagi-pagi buta di rumah kampung ini
aku berpeluang melihat kelibat aksi seksi menti-menti comel
orang putih sebut mice
memang banyak dalam rumah ini
kucing pula hanya seekor
dan yang seekor ini pun bukan jenis pemburu
kucing manja nan lembik
dapat tangkap menti pun dia pergi buat main menti tu
bukan nak bunuh ke.. makan ke..
mana lah menti-menti tu nak takut
memang banyak menti-menti yang walaupun comel dan seksi
tetapi perangainya menggigit dan membuat lobang amatlah menyakitkan hati manusia isi rumah
habis peralatan rumah semua nak digigitnya
pernah juga mengganggu aku tidur pagi buta dengan bunyi kresekk..kresekk.. dekat dinding plywood bilik tidur aku tu
kalau dapat tangkap menti-menti tu memang aku nak awetkan
cat dan corak lain-lain
buat macam collectibles kereta mainan HotWheels tu
lepas tu aku boleh jadikan menti-menti awet tu sebagai artwork masterpiece aku
kemudian aku letak gambar ment(err)i-ment(err)i sebagai latak atau tapak
mungkin letak sedikit titisan air kencing menti kena tepat pada muka-muka yang bermuka-muka dan bermukah-mukah

tidaklah aku bermaksud nak buat betul-betul
selalunya orang seni ni banyak keluarkan idea gila dan tak betul
itu adalah salah satu cara untuk jadi kreatif dan berfikir di luar kotak - iaitu fikir yang gila, tak betul dan mustahil
yang mustahil sekarang boleh jadi tidak mustahil akan datang

kalau menti-menti yang comel dan seksi itu sudah jadi banyak membiak
sudah tentu boleh lawan dan tak takut pada seekor kucing yang lemah, lembik dan pengecut
ah, kalau kau samakan menti-menti tu sebagai rakyat (sanggup ke nak samakan?)
dan seekor kucing tu sebagai pemimpin
ah, jangan!
jangan jadikan idea aku ni sebagai political play pulak!
ia hanya fasal menti, tikus, dan menti-menti yang tak takut pada kucing!
bukan fasal rakyat yang tak takut pada pemimpin, bukan bukan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan