Sabtu, Julai 24, 2010

PASCA 14 - Lepakan Artistik

Sewaktu di kota lumpur tempoh hari aku sempat singgah ke Galeri Petronas. Kebetulan ada pameran baru.
Tak lama hari tu  baru sahaja aku singgah melawat pameran NOVA - Exploring New Ideas di tempat yang sama. Kali ni pameran seni ini dijudul "young malaysian artists - new object(ion)" / "seniman muda malaysia - ba(nta)han baru". Judul pameran saja sudah cukup kreatif. Ada dua; new objection / bantahan baru; dan new object / bahan baru jika tiada huruf dalam kurungan itu. Malah, (ion) itu sendiri yang menarik minat aku pertama kali melihat iklan pada billboard. Mentang-mentang lulusan kejuruteraan kimia, nampak (ion) saja sudah tertarik.

Apa pun, kedua-dua pameran NOVA dan new object(ion) ini menampilkan artwork kontemporari. Dan sudah pasti, bagi diri orang muda macam aku ni, seni kontemporari dilihat dan dirasakan yang paling cocok dengan jiwa muda. Tapi jika dilihat pameran lukisan sajak Pak Samad Said yang terbaru tahun ini, juga turut menjurus kepada gabungan harmoni antara seni konvensional dan kontemporari. Ah, Pak Samad memang otai seni. Walaupun lahir di zaman dahulu kala tetapi tetap mampu melahirkan karya-karya seni berjiwa moden dan sesuai dinikmati dan dicontohi oleh penggiat muda seni tanahair. Tabik sama Pak Samad. Lebih-lebih lagi kolaborasi deklamasi sajaknya bersama dengan Space Gambus Experiment telah membuktikan bahawa Pak Samad berjaya mengangkat persepsi (sekurang-kurangnya pada diri aku sendiri) yang seni itu satu perkara ciptaan Tuhan yang cukup meluas, universal, subjektif dan boleh pakai dan boleh masuk pada bila-bila zaman, di mana-mana sahaja, untuk apa-apa bangsa, agama dan budaya.




Sepanjang pengalaman aku menjelajahi pameran seni "new object(ion)", aku banyak kali menyebut WOW!, Superb! Excellent! dan seumpamanya secara perlahan secara lisan mahupun di dalam hati. Karya-karya seni yang dipamerkan berjaya menzahirkan, menunjukkan, dan memberitahu perasaan para pengkarya terhadap isu-isu yang mereka ingin sampaikan dalam karya masing-masing. Sudah tentulah, perkara ini hanya berlaku bagi mereka yang betul-betul menghargai seni. Bagi mereka yang hanya saja-saja masuk galeri tu sebab baru lepas makan dan nak tunggu waktu masuk pejabat pukul 2 petang mungkin tak dapat merasai 'perasaan' artwork tersebut. Respon mereka mungkin sahaja Cantik! Pelik! dan seumpamanya.

Dari surrealism kepada experimental; abstrak, absurd, sinikal, minimal melalui karya-karya yang dihasilkan melalui medium instalasi, arca, mahupun gabungan lukisan konvensional cat-cat di atas kanvas bersama dengan instalasi dan arca merupakan gaya kontemporari yang aku dapat lihat dalam fenomena seni di Malaysia ini. Sejak aku mula mengenali seni dengan lebih mendalam pada tahun 2008, banyak juga pameran seni yang telah aku hadir menyaksikan. Itu pun banyak juga yang aku nak pergi tetapi tak berkesempatan. Sesungguhnya pengalaman menyaksikan pameran seni sebegini telah mencetuskan minat aku untuk lebih mendalami seni itu dan melakukannya, bukan setakat seni teater, tetapi cabang-cabang seni yang lain. Dan oleh sebab itu aku sudah menanam cita-cita baru untuk menghasilkan sebuah artwork lukisan pada suatu hari nanti. Aku akan melukis pula nanti.

Kadang-kadang hendak juga aku ajak seorang orang seni untuk duduk atau berdiri di hadapan sebuah artwork (apa-apa genre dan stail), ambil masa masing-masing untuk menghayatinya dan berborak-borak tentang interpretasi masing-masing secara kasual. Oh, mungkin ini hanya angan-angan imaginari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan