Jumaat, Julai 23, 2010

PASCA 12 - Pasca

Makna pasca menurut Kamus Dewan Edisi ke-4 ialah awalan asing bagi sesudah, selepas, setelah, dan sebagainya, misalnya pascasiswazah.


1) pascasiswazah - berkenaan penuntut yang meneruskan pendidikan yang lebih tinggi selepas menamatkan ijazah pertama.
2) pascamerdeka - berkenaan keadaan atau aktiviti yang dilakukan selepas kemerdekaan
3) pascamajlis - berkenaan keadaan atau aktiviti yang dilakukan selepas majlis.
4) pascanilai - berkenaan keadaan sesuatu selepas dinilai.
5) pascasejarah - berkenaan keadaan selepas sejarah sesuatu zaman.

Ini hasil carian melalui laman DBP.

* * *

PASCA mungkin akan berakhir tidak lama lagi, mungkin sedikit lama lagi.
Selama sebulan selepas pulang dari projek teater di KL tempoh hari, aku tidak lekat duduk di rumah.
Pergi cari kerja. Nak jadi jurutera kononnya.

Dalam masa yang sama juga aku sudah siap bikin brosur The Qum Actors. Brosur ini akan digunakan secara rasmi untuk publisiti. Ini cubaan pertama aku bikin brosur yang nampak profesional. Walaupun aku rasa tak berapa nampak profesional lagi, tapi ya lah, ini cubaan pertama aku. Mungkin lepas ni boleh belajar dengan betul melalui apa-apa rujukan.


Gambar-gambar yang digunakan untuk brosur ini kredit kepada Farhan Iqbal Mohd Yusof, Azmi Yaacob dan Zulfadzli CJ.

Dalam masa yang sama juga aku berniat untuk tulis satu skrip bangsawan pada masa akan datang. Dan yang ada dalam fikiran sekarang adalah Bangsawan _ _ _ _ _   _ _ _ _ _ _. Sengaja tak mahu dedahkan judulnya. Sebab cerita tu tak pernah lagi dipentaskan dalam bentuk bangsawan setakat dalam pengetahuan dan pengalaman aku.

Secara peribadi, waktu PASCA ini memang satu tempoh masa yang menarik dan mengujakan bagi diri aku. Banyak perkara yang telah berlaku. Dan banyak pengalaman dan pengajaran baru dalam hidup. Dan sudah pasti, setiap satu mendidik diri ini supaya menjadi lebih matang. Setakat berusia 20-an, tak payah lah nak perasan yang diri tu dah matang. Tapi usia bukan penentu. Boleh jadi manusia berumur 12 tahun sudah jadi cukup matang untuk hidup kerana pengalaman hidupnya yang banyak mendidik diri. Dan boleh jadi juga manusia berumur 30-an masih belum matang lagi. Hidup banyak perkara yang subjektif. Dan sudah tentu, usia bukan kayu ukur sebenar kematangan diri.

Bila PASCA sudah tamat nanti, IIIES akan muncul dengan kisah-kisah PRA. PRA apa? Faham-faham sajalah... Dan bila sudah tamat PRA, akan kembali semula dengan PASCA dan mungkin akan berterusan kitaran ini selagi hayat dikandung badan...

Dengan izin Allah, selagi aku mampu, aku akan teruskan hayat IIIES ini sehingga hembusan nafas aku yang terakhir... Dan selepas itu, episod-episod PASCA tidak akan tercatat lagi dalam blog ini, tetapi dalam .......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan