Ahad, Julai 25, 2010

PASCA 15 - Antiduran Antiwanita

Aku pernah anti dengan perempuan suatu masa dahulu.
Ada sejarah hitam aku terhadap spesis manusia berjantina perempuan.
Lumrah manusia, kerana seorang perempuan, aku jadi tak betul dan anti terhadap perempuan.
Kisah aku bukan seperti kisah MAT dalam Miao Miao Sang Arnab.
Sebab aku tak berjumpa dengan Arn, arnab yang boleh bercakap.
Namun begitu manusia berubah.
Perubahan pada manusia dilihat dan dianggap seperti tidak dapat dielakkan.
Akan tetapi, perubahan pada diri manusia tetap tidak akan dapat mengubah siapa diri kita yang sebenar-benarnya.

Oleh itu, kali ini suka untuk aku berkongsi petikan skrip aku yang berjudul "She (Dia, Perempuan)"...


MULA.

SHA
Kita... Sayu dan atmosfera layunya bunga.

SHE
Bunga?

SHU
Orang perempuan adalah bunga.

SHI
Ibarat... Ia hanya suatu perlambangan.

SHO
Klise! Tipikal! Boring! Cubalah sesuatu perlambangan yang lain.

SHE
Misalan?

SHO
Orang perempuan adalah perfume.

SHA
Sama saja tu... Perfume dari bunga. Bunga harum, perfume pun wangi.

SHO
Sekurang-kurangnya aku mencuba.

SHA
Alahai perempuan...

SHU
Ladies...

SHO
Girls...

SHE
Muslimah...

SHI
Wanita...

[Pause]

SHO
Aku cuba lagi sekali. Orang perempuan adalah almari kaca.

SHU
Pantang nampak kaca

SHI
Pantang nampak apa-apa yang ada refleksi

SHE
Cermin kereta

SHA
Cermin mata

SHI
Dinding masjid kristal

SHU
Dinding kedai emas

SHO
Atau kepala si botak licin

[SEMUA ketawa tetapi berhenti secara tiba-tiba.]

SHA
Mak kita generasi Hawa sejati

SHE
Mak kita ibu sejati

SHI
Mak kita isteri sejati

SHO
Mak kita muslimah sejati

SHU
Mak kita manusia sejati

SHA
Tapi mak kita sudah tiada

[SEMUA menangis tetapi berhenti secara tiba-tiba.]

SHA
Kita kena tabah dan redha.

[SEMUA menangis tetapi berhenti secara tiba-tiba.]

SHA
Kita kena teruskan hidup kita menjadi orang perempuan, lady, girl, wanita dan muslimah yang baik.

[SEMUA menangis sekuat hati dan akhirnya berhenti.]

SHA
Kita pasakkan lidah kita pada hati yang membara.
Kita cantumkan hati kita pada genggaman tangan yang meronta.
Kita.. tetapkan, tegakkan keperempuanan kita, kewanitaan kita.

SHU
Aku bukan pisau kaca.

SHO
Aku bukan perfume.

SHI
Aku bukan almari kaca.

SHE
Aku bukan bunga.

SHA
Aku bukan objek cantik bahan solek.

SHU
Aku bukan untuk kegunaan 24 jam pakai buang.

SHO
Aku bukan untuk permainan kegembiraan.

SHI
Aku bukan untuk eksploitasi seksi dan sensasi.

SHE
Aku bukan untuk perhiasan meja makan.

SHA
Aku bukan untuk bahan jamuan kenduri.

SHA, SHE, SHI, SHO, SHU
Aku, aku, aku, aku, dan aku.. bukan sesiapa atau apa-apa. Tetapi aku, aku, aku, aku dan aku... adalah manusia hamba.

SHA
Untuk mak kita, kita menadah tangan.

SHA, SHE, SHI, SHO, SHU
Amin...

SHA
Innalillah.

SHA, SHE, SHI, SHO, SHU
Selamat jalan, mak. Assalamualaikum...


TAMAT.



Ibu adalah satu pangkat, satu gelaran yang cukup tinggi dalam kehidupan manusia.
Dan gelaran Ibu hanya dapat dipegang oleh manusia perempuan.
Manusia lelaki tidak akan dapat.

Dah. Habis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan