Rabu, Julai 28, 2010

PRA 0 - Pra Pang Pung Ping Pong Tong Ting Tang Bin Man Gen Lima Ma Lai Lai Sia Sia Pu Pu Luluh Luh

Waktu PASCA sudah tamat. Kini aku persembahkan pula..

PRA
Perkataan-prakataan dalam Rasa Asimilasi Akin Muhammad



PRA adalah catatan-catatan kisah hidup aku sebermulanya alam kerjaya aku.
PRA juga adalah untuk PRA-perkahwinan.
PRA adalah permulaan bagi apa-apa saja yang baru dalam hidup aku.


ASIMILASI
Asimilasi ialah proses kognitif yang membolehkan individu mengintegrasi pengalaman baru dengan skema yang sedia ada. (Iaitu, melatakkan rangsangan atau pengalaman baru ke dalam skema sedia ada. Asimilasi berlaku sepanjangn masa kerana manusia sentiasa memproses rangsangan yang kian dialami dan kian bertambah. Skema adalah seperti ballon dan asimilasi ialah seumpama memasukkan angin ke dalam ballon itu. Lama kelamaan, ballon itu menjadi besar (iaitu perubahan kuantitatif sahaja) tetapi bentuknya tidak berubah (iaitu tidak ada perubahan qualitatif). Skema baru tidak dihasilkan kerana skema yang lama digunakan dan ini bermakna tidak ada perkembangan skema.

SKEMA
Skema ialah struktur-struktur kognitif atau mental yang diperolehi oleh individu untuk mengadaptasi dengan persekitaran dan mengorganisasi persekitaran berkenaan. Skema ialah seperti fail indeks (seperti terdapat di perpustakaan) yang terdiri daripada beberapa kad dan setiap kad ini ialah satu skema. Skema tidak statik tetapi sentiasa berubah menurut perkembangan intelektual dan pengalaman. Ia diandaiakan seperti konsep atau kategori berkenaan sekumpulan objek, peristiwa atau sifat/ciri. Orang dewasa memiliki banyak skema manakala bilangan skema bayi terhad dan bertambah apabila membesar.

Teori Pembelajaran Piaget; salin dan tampal dari sini: http://peoplelearn.homestead.com/psycholearnpiaget.html 


A + B + C = A
i + I + 1 = eS


Rumus apa tu?
Mengarut.
Rumus-rumus itu mengarut.
Rumus-rumus sekadar simbol-simbol.
Simbol-simbol adalah dalam simbolism.
Simbolism adalah seni.
Rumus-rumus adalah seni.

Tak percaya dan skeptikal yang jurutera boleh berseni?
Ya, aku sendiri pun tak percaya.
Mengarut semua ini.

Entah. Layan sajalah hidup ini!



p/s: Untuk TQA menempek (ya, menempek, aku ulang, menempek..) dengan TTS lagi untuk show Palestin hujung tahun ini (InsyaAllah) bersama SEFA's Bukan Cerita Palestin Lah, idea sudah wujud, ilham sudah muncul, dan macam biasa, aku tak akan faham apa yang aku akan tulis nanti... aku akan persembahkan... "man bin tang gen lima puluh" dengan simbolism sebagai akar umbi idea ini terhasil.. dan mungkin aku nak abstrakkan sehabis mungkin nasib lah kalau aku sendiri pun tak faham, tak apa tak apa tak apa tak apa tak apa biar mati terus semua sel otak orang kampong...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan