Khamis, Julai 29, 2010

PRA 0.2 - Pragkuts R.M.

Pragut.
Prakus.

Cinta.
Kalau kau rasa geli, kau boleh minta diri, undur diri atau pergi mati.

Ini perihal pragut cinta.
Ini juga perihal prakus cinta.

Aku umpamakan
duit itu sebagai cinta dan
cinta itu sebagai duit.

Pragut cinta adalah
pragut duit
Prakus duit adalah
prakus cinta
dan sebaliknya

R.M.
Ringgit Malaysia
Ringgit Manusia
Ringgit Melayu

R.M.
Ragam Manusia
Rasukan Manusia
Rusuhan Melayu

R.M.
Rogol Manusia
Reman Manusia
Rosak Manusia

R.M. sekadar abreviasi terdiri daripada
abjad-abjad
yang memberi makna di sebalik abreviasi adalah kita

Pragut cinta meragut sebab dia tak ada cinta dan
dia perlukan cinta untuk membeli nikmat dunia
Prakus cinta merakus sebab dia ada cinta tapi
tak cukup dan
dia perlukan cinta lagi untuk menambah koleksi nikmat hikmat dunia
Manusia memang tak pernah rasa cukup dengan apa yang ada
kalau mereka tidak sedar akan garis batas di depan mata yang ada

Kerja?

Kerja.

Makan gaji?

Makan nasi daripada gaji.

Gaji berapa?

Tak banyak mana.

Kerja susah-susah, penat-penat tapi gaji sikit? Tak berbaloi!

Tak mengapa. Aku suka kerja tu. Aku buat kerja tu bukan sebab terpaksa. Jadi bila aku suka buat kerja yang aku suka, hasilnya pun aku suka dan bos pun suka. Lagipun gaji tinggi tidak tentu lagi kita akan dapat kecapi bahagia yang diimpi. Aku bukan orang yang pentingkan wang lebih daripada segala-galanya.

Tetapi tanpa wang, kau tak boleh beli apa yang kau ingin beli. Kau tak dapat beli kereta mewah, rumah besar, barang-barang mahal kalau tak banyak wang.

Itu bukan kebahagiaan yang aku maksudkan. Ada perkara dalam dunia ini yang kau tak boleh beli dengan wang.

Apa? Contohnya, cinta? Huh, sekarang ni cinta pun boleh dibeli dengan wang!

Itu cinta palsu, cinta kotor, cinta jijik.

Apa? Kau fikir, kau rasa sekarang ni masih ada cinta yang suci? Cinta suci itu hanya satu angan-angan yang tak akan dicapai oleh manusia! Cinta suci itu yang palsu. Ilusi!

Ya, cinta suci itu palsu dalam ilusi.. jika kita hidup dalam ilusi.

Hahaha! Wahai kawan.. sedarlah. Hidup ini realiti.. bukan ilusi.. Cuba kau cubit lengan kau tu. Sakit kan? Ini realiti! Kau sahaja yang khayal dan menganggap hidup dalam dunia ini adalah ilusi.

Ya, sebab hidup di dunia ini hanya sementara. Yang bukan ilusi itu adalah yang abadi di Akhirat sana.

Hahaha! Sekarang kau nak berceramah pula tentang ilmu agama? Kau sedar tak diri kau tu pun bukan ustaz! Ada tauliah ke?

Percaya akan Akhirat - semua orang kena tahu. Orang yang tak tahu itu mungkin tak ada peluang lagi nak tahu. Lagipun, bukan ustaz sahaja yang boleh sebut pasal agama. Orang yang beragama mestilah boleh sebut pasal agama. Kalau orang tu tak beragama, tak hairan kalau mereka tak tahu pasal agama. Tapi ada juga orang yang beragama tapi tak tahu pasal agama. Kerana mereka dapat agama secara percuma tapi tak guna dan letak atas meja perhiasan. Oh, maaf. Agama bukan alat. Bukan objek. Mana boleh letak atas meja perhiasan. Oh, maaf. Kau tak faham seni, kau tak faham sastera. Kau kan orang logik akal. Kau orang sains. Maaf, encik saintis tersohor.

Hahaha! Kau memang dah gila, agaknya. Maaf, aku tak layan orang gila. Pergi kau dari sini orang gila.

Baik. Aku mengaku, aku orang gila. Baik, baik. Aku pergi dari sini. Aku tak mahu kau pula yang berjangkit jadi orang gila. Aku pergi dulu ya...

[Orang keluar.]
[Wang-wang R.M. jatuh berterbangan dari atas secara pukal.]
[Orang yang tinggal di atas pentas naik gila dan mengambil wang secara rakus. Dia kemudian menjadi terlalu obses dan takut ada orang lain yang akan curi wang itu darinya lalu dia memakan wang-wang dengan harapan orang lain tak dapat ambil wang jika sudah dalam perutnya.]
[Perut orang itu bertambah kembung dan buncit.]
[Perut orang itu meletup. EFEK BUNYI. BLACKOUT.]
[Pentas terang semula. Di tengah-tengah, orang itu mati akibat makan wang yang terlalu banyak.]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan