Khamis, Julai 22, 2010

PASCA Khas - "Antidot" / "Cinta Yang Tidak Tidur"

Sebuah puisi aku karang pada hari Rabu, 21 Julai 2010. Jam 2.20 pagi.
Puisi khas buat Nur Najwa, sempena hari ulang tahun kelahirannya.
Aku judulkan "Antidot" atau yang lebih mudah difahami, "Cinta Yang Tidak Tidur"


(i)

pada ufuk aku meniarap
menyaksi paksi pada genap titik kosong
sebuah botol kaca lutcahaya di atas tanah
terpasak separa menganga
menadah air tak jatuh tiba
menakung embun tak lekat
terbiar lama di situ
tiada siapa tahu
tiada siapa peduli
hanya aku yang masih terlantar pada ufuk yang satu itu


gelisah aku tidak keruan meniarap
aku melentang
memandang luas hamparan langit yang putih
ada juga bertanya-tanya aku ke atas langit
"apakah keputihan itu hanya satu ilusi?"
"apakah keputihan itu adalah satu kegelapan yang kau cuba selindung?"
"di mana bahagia jika kegelapan itu diputihkan?"
hanya taluan soalan yang tidak terjawab
malah dilontar semula pada muka
secara keras merintang angin


lalu langit kian gelap
lantas mata aku lelap


(ii)

satu garis halus cahaya melintas mata
terjaga aku lalu terpukau
seluruh isi alam kini bergembira bersama-sama
tanah yang tandus kini berwarna hijau girang
benih pohon yang tidak tumbuh kini menghiasi setiap denai
laluan makhluk bersayap, berkaki, bertanduk
cahaya sekitar membuak-buak
melonjak-lonjak
hanya bahagia mengisi segenap sudut


hujan juga membasahi wajah tanah seceria wajah mentari pagi
melembuti batu-batu dasar cetek sungai mengalir
melembapi kayu-kayu ranting pepohon membirui langit sesempurnanya


keasyikan tidak memudarkan ingatan pada botol kaca pujaan
penuh berisi titisan hujan
jernih, sejuk dan basah
penuh dengan kecintaan


seperti hari-hari yang telah lalu dan akan pergi
langit kian gelap dihiasi bintang dan bulan
lantas mata aku lelap bermimpikan angan-angan


(iii)

layar mimpiku putih meluncur tenang di lautan membiru

satu garis halus hitam melintas mata
terjaga aku lalu silau



garis hitam itu tadi meretakkan botol kaca
masih tegar tidak bocor
hanya air yang terhitam oleh hentaman garis hitam

keharuan kini menconteng segenap ruang
langit kini kekacauan
tanah kini lecak dan lumpur
sungai kini terputus arus

ketakutan menyelubungi
melihat akan likatnya kehitaman di dalam botol kaca itu
aku mahu buang ia sejauh-jauhnya
tidak mahu melihatnya lagi

air hitam itu mungkin racun
lalu aku tekad meminumnya
supaya botol kaca itu kembali kosong
dan dengan harapan akan diisi semula dengan titisan hujan

air hitam itu memang racun
lalu pandangan aku kian gelap
lantas mata aku pejam

titik.


(iv)

dan aku bangun semula
tiada petunjuk akan apa-apa
buntu tiada ditutur apa-apa
cuma ada sebuah botol kaca yang penuh berisi air putih
dan botol itu kini di dalam genggaman tanganku

cinta itu antidot
membangunkan semula jasad beracun
cinta itu membangunkan jasad yang tidur
kerana cinta itu tidak tidur



Tiada ulasan:

Catat Ulasan