Jumaat, Julai 23, 2010

PASCA 13 - Hamis Dalam Habis

"hamis"
busuk spt bau kambing (terutama dagingnya) atau bau lembu (peluh dsb); kehamisan perihal hamis, bau hamis: ~ daging kambing dapat dihilangkan dgn mencucinya dgn tepung gandum.
Kamus Dewan Edisi Empat

Aku tahu perkataan hamis daripada mak aku.
Mak aku kata maksudnya adalah hanyir.
Kita, sebagai manusia, yang merupakan makhluk ciptaan yang terbaik, mungkin tidak suka akan bau haiwan yang hamis. Kita tutup hidung cepat-cepat. Atau tahan nafas bagi mereka yang nak control macho. Sampai begitu sekali.
Namun begitu, manusia mungkin tak sedar yang badan mereka pun akan berbau busuk kalau tak mandi. Dan kalau tak reti nak pakai minyak wangi. Bau badan yang busuk sudah pasti akan mengganggu ketenteraman manusia lain. Paling teruk boleh menyakitkan hati orang lain.
Di sebalik kehamisan haiwan, manusia masih tidak sedar akan kehamisan yang lebih besar, bukan pada bau badan tetapi pada hati. Haiwan tidak akan punya kehamisan hati. Manusia boleh mempunyainya.
Apakah manusia masih boleh berbangga dengan status makhluk ciptaan terbaik jika kehamisan hati meresap ke serata atmosfera?


"dalam"

dalam kehamisan hati haiwan misalnya ayam atau lembu
masih boleh dibasuh bersih-bersih dan dimakan oleh manusia
dalam kehamisan otak haiwan misalnya otak lembu
masih boleh dibasuh bersih-bersih dan dimakan oleh manusia
dalam kehamisan ikan-ikan dan telur-telur ikan
masih boleh dibasuh bersih-bersih dan dimakan oleh manusia
manusia kenyang
haiwan mati
tetapi itu ketetapan
dalam kekenyangan manusia memakan organ-organ haiwan yang hamis tetapi sudah bersih itu
jika kehamisan lahir dari manusia
manusia yang akan salahkan makanan yang mereka telan
salah makan
sakit perut
cirit-birit
salahkan makanan
tidak bolehkah manusia salahkan diri sendiri?


"habis"

habis.
habis...
habis!
habis?
habis sudah aku mengaji ilmu kejuruteraan kimia
syukur
pertama sekali aku nak sampaikan rasa bersalah dan nak minta maaf kepada para ilmuwan sejati kejuruteraan kimia sebab banyak benda yang aku belajar yang aku dah tak ingat.
aku tak mahu salahkan sistem pembelajaran (sistem pendidikan di Malaysia adalah satu isu dalam teater pendek "bab i" - yang mana rasanya aku seorang sahaja yang baru faham sebab karya itu pun belum dikuatkan lagi) tapi aku mahu salahkan diri aku sendiri sebab tidak menghargai dan mencintai ilmu itu sewajarnya.

sebut fasal habis ini
teringat aku, yang aku tidak habis melalui kem khidmat negara dulu.
dua bulan daripada dua bulan setengah sahaja.
aku teringat yang aku tidak habis khidmat negara ini sebab aku baru dapat jejaki semula beberapa rakan satu kompeni dahulu di laman sosial.
masing-masing dah besar dan BESAR.

dan bila fikir-fikir sejenak fasal habis ini
sebenarnya banyak juga perkara yang kita tidak berjaya habis lakukan.
misalnya bagi diri aku sendiri, ada skrip yang aku tidak berjaya habis tulis lagi.
dan oleh sebab itu suka untuk aku mengajak semua orang untuk habiskan apa yang kita perlu dan hendak habiskan

dan mahu juga aku untuk melaksanakan misi menjejak padang hijau pada suatu hari nanti...

habis, siapa lagi yang boleh habiskan apa yang kita perlu atau hendak habiskan kalau bukan kita sendiri yang habiskan?

habis, siapa yang nak habiskan makanan yang tak habis ni?

habis, siapa yang habis-habisan menghabiskan habisan-habisan kehamisan hati manusia?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan