Khamis, Julai 08, 2010

PASCA 8 - Jangan Bakar Buku-buku Lama

Nah. 

Sebelum buku-buku lama ini dibakar atau dibuang ke tempat-tempat yang tak sepatutnya oleh kedai buku, aku sempat selamatkannya dengan harga RM 2.00 sebuah.
Ada sebuah buku drama "T.Pinkie's Floor", iaitu karya "Lantai T.Pinkie" oleh A.Samad Said yang diterjemah ke dalam Bahasa Inggeris. Tapi berharga RM 10.00. Tak apa, lain kali lah. Bukan ada orang lain di Batu Pahat tu yang sudi nak beli buku-buku lama macam tu.

Buku "Sembang Mak Alang" menarik. Kisah-kisah pengalaman hidup diceritakan secara pendek dan ringkas. Itu yang aku suka tu. Sesuai dengan citarasa aku. Klik gambar-gambar di bawah ini kalau mahu tahu ringkasan kandugannya.


Dan tiga yang berikutnya adalah buku memuatkan skrip drama-drama TV. Boleh jadi rujukan untuk aku menulis skrip drama TV akan datang.







Sesi temuduga kerja memang makan masa dan wang.
Jadi untuk pastikan yang kita tidak rasa kerugian atau rasa tidak berbaloi.
Haruslah positifkan fikiran bahawa temuduga-temuduga yang dihadapi itu bisa menjadi pengajaran dan pengalaman bernilai dalam kehidupan.
Dan jikalau akhirnya dapat kerja yang memang amat kena dengan diri kita, nah, dengan berkat doa dan rezeki kurniaanNya, syukur syukur syukurlah.

Dan ya, aku mahu jadi jurutera untuk sara hidup.
Dan ya, aku mahu jadi penteater untuk sara hidup.
Dan ya, aku berikan maksud yang tersendiri dan berlainan bagi perkataan 'sara' itu.
Tapi ya, masih, aku berikan maksud yang sama bagi perkataan 'hidup'.

Jangan dibakar buku-buku lama.
Buku-buku lama pun masih berbalut plastik cantik.
Kertas-kertasnya pun sudah lama.
Dan berbau lama.
Dan berhabuk. Pegang sikit saja sudah hitam jari-jari tangan.
Memang kalau orang cantik, orang jaga kebersihan, tidak mahu buku-buku lama tu.
Tapi buku-buku lama itu sudah ada sebelum adanya buku-buku baru.

Dunia memang tidak aci.
Dunia memang tidak adil.

Sepatutnya, buku-buku lama itu lebih mahal daripada buku-buku baru.
Tetapi ya, perkataan 'mahal' boleh diberikan maksud yang berlainan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan