Isnin, Januari 04, 2010

He's The Tree

HE’S THE TREE
Oleh Akin Muhammad

SINOPSIS
Pokok itu bernama Utama, sebatang pokok sena. Dulu seorang manusia tetapi disumpah menjadi sebatang pokok kerana menderhaka kepada ibunya kerana tidak melayan ibunya dengan baik.
Utama mula hidup sebagai pokok dan berkenalan dengan pokok-pokok yang lain di sekitarnya. Pokok getah(Pembantu), pokok kelapa (Sampingan), dan pokok beringin (Tambahan).
Utama sudah mula dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan barunya. Namun begitu, pada satu ketika hujan lebat turun tidak berhenti-henti selama beberapa minggu menyebabkan berlakunya banjir besar.
Pokok-pokok beringin, getah dan kelapa masing-masing cuba untuk menyelamatkan diri tanpa menghiraukan orang lain sehingga tercetus konflik di antara mereka. Namun Utama cuba untuk mengawal keadaan dan memastikan mereka semua selamat.
Cerita ini tiada penamat dan akan tergantung begitu sahaja.


BABAK 1
BATU TANGGANG, POKOK UTAMA
Jika kisah dongeng si Tanggang yang menderhaka kepada ibunya disumpah menjadi batu, Utama yang juga menderhaka kepada ibunya disumpah menjadi pokok. Utama menceritakan semula insiden yang mengguris hati ibunya itu sewaktu hendak memilih jurusan yang ingin dipelajari di universiti nanti. Ibu Utama mahukan anaknya mendalami ilmu agama, tetapi Utama membantah dan ingin mempelajari ilmu seni.
(Dem, tipikal sangat dah cerita macam ni. Hmmm.. nanti lah aku ubah kalau aku nak ubah. Ini hanya draf saja. Ha ha.)
Akhirnya ibu Utama kecil hati dan pada waktu itu juga Utama menjadi sebatang pokok.


BABAK 2
UTAMA SEBAGAI POKOK SENA
Utama mengambil sedikit masa untuk menyesuaikan diri hidup sebagai pokok. Semuanya berbeza berbanding hidup sebagai seorang manusia. Cara bernafas, makan, minum, tidur semuanya berbeza. Ternyata Utama amat kesal dengan tindakannya yang mengguris hati ibunya dulu. Namun begitu sesalan kemudian tidak berguna lagi. Hidup Utama perlu diteruskan. Dalam kesukaran itu, beberapa pokok yang lain sedar akan kehadiran Utama dan akhirnya mereka bertemu dan berkenalan.


BABAK 3
RAGAM POKOK-POKOK
Hidup keempat-empat pokok itu semakin hari semakin baik dan bertambah bahagia dan ceria. Masing-masing dengan ragamnya tersendiri. Ini sedikit sebanyak dapat membantu Utama yang baru saja hidup sebagai sebatang pokok. Dalam perkenalan itu, rupa-rupanya setiap pokok ada kisahnya tersendiri. Pokok getah ada kisah tragedinya, pokok kelapa ada kisah cintanya, pokok beringin pula ada kisah seramnya.


BABAK 4
TRAGEDISEMBER
Hari bersilih ganti, keempat-empat pokok itu hidup bahagia sehinggalah musim hujan tiba. Hujan yang mencurah-curah tidak berhenti selama beberapa minggu menyebabkan berlakunya banjir. Kesemua pokok itu ingin menyelamatkan diri, tetapi mereka tetap pokok dan tidak dapat berganjak ke mana-mana, akar memasakkan mereka pada tanah. Mereka bertikam lidah, (walaupun pokok tak ada lidah.)
Utama sedar tiada apa yang dapat dilakukan lagi melainkan berzikir mengingati Tuhan pencipta, seperti pokok-pokok yang lain, bukannya bergaduh tentang bagaimana hendak menyelamatkan diri.
Dalam masa yang sama, ada manusia yang dihanyutkan arus deras air banjir. Getah, kelapa dan beringin masih tidak sebulu. Utama kemudiannya sedar kenapa takdirnya dijadikan sebagai pokok, iaitu untuk menyelamatkan manusia. Kerana Utama sedar, itulah tujuan pokok – untuk alam sekitar dan untuk manusia hidup dengan selesa.
Utama menjadi penyelamat kepada manusia yang hanyut itu.
(Tiba-tiba pulak ada manusia hanyut kan...)


BABAK 5
PENAMAT YANG TERGANTUNG
Kesudahan cerita ini tergantung selepas adegan Utama menyelamatkan manusia itu. Ternyata, he’s THE tree. Utama adalah penyelamat manusia.
Ditunjukkan pokok-pokok itu masih hidup selepas banjir surut, kemudian ditunjukkan pokok-pokok itu sudah mati, kemudian ditunjukkan pula manusia menebang pokok dan akhirnya ditunjukkan melalui projection pada layar putih (atau dengan cara yang lain), daripada sebutir benih, daripada akar, ke batang pokok, ke dahan, ke ranting dan ke daun-daunnya (dan ke buah-buah kalau ada). Kemudian sehelai daun gugur ke atas tanah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan