Selasa, Januari 05, 2010

III Piece Dalam III Minggu Dalam IIIES

KEJAMNYA PELAYAN CHICKEN CHOP ITU
Oleh Akin Muhammad


SINOPSIS

Mahmud Ghafur, seorang pelayan ‘chicken chop’ berusia 49 tahun didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup kerana membunuh Siti Muslihah, anak perempuannya berusia 15 tahun yang jatuh cinta dengan seorang pemuda Islam berlainan fahaman iaitu Khalil Zainal.

Hakim menjatuhkan hukuman terhadap Mahmud Ghafur, penjara minimum 22 tahun kerana kesalahan 'pembunuhan bermaruah' membabitkan anak perempuannya, Siti Muslihah. Beliau juga didapati bersalah menyerang teman lelaki anak perempuannya menggunakan pisau pemotong daging.

Polis percaya Siti Muslihah dibunuh di rumah keluarganya ketika mangsa bersendirian dengan bapanya. Teman lelakinya, Khalil Zainal melaporkan kehilangan teman wanitanya itu dua minggu kemudian ketika Mahmud Ghafur melakukan serangan terhadapnya menggunakan pisau pemotong daging.

Polis tidak dapat menentukan bagaimana Siti Muslihah dibunuh tetapi berkata kehilangannya cukup untuk mengisytiharkan kematian mangsa. Bukti yang muncul beberapa tahun selepas kehilangan Tulay membawa kepada penahanan Mahmud Ghafur dan dua abangnya. Ketiga-tiga mereka didakwa membunuh tetapi tuduhan terhadap kedua abangnya digugurkan.

Mahmud Ghafur menolak permintaan ahli keluarganya untuk menunjukkan di mana mayat Siti Muslihah. Sama ada Siti Muslihah masih hidup atau tidak, hanya Mahmud Ghafur dan Tuhan saja yang tahu.

Siti Muslihah terperangkap di tengah-tengah dua ‘dunia’ yang bersengketa.




BABAK 1
Mahmud Ghafur menyerang Khalil Zainal dengan pisau pemotong daging pada malam itu. Khalil Zainal dan Mahmud Ghafur berlawanan diselangi dengan dialog menikam lidah dan babak ini tergantung sebaik sebelum pisau Mahmud menusuk dada Khalil.
(Saja nak bagi suspens kan... Tips ni aku dapat dari Dr Shark juga, kalau nak tulis skrip lebih-lebih lagi skrip drama/filem, kena ada ‘cliff hanger’. ‘Scene grabber’ juga tidak dilupa.)


BABAK 2
Mahmud Ghafur dalam kandang tertuduh di mahkamah didakwa melakukan pembunuhan bermaruah? Wujudkah istilah tersebut dalam kamus hidup Mahmud? Kerana maruah Mahmud membunuh? Mahmud orang Islam dan membunuh adalah satu dosa besar. Mahmud diserang pelbagai persoalan dalam fikirannya tatkala pendakwa dan peguam bela berbicara bersama tuan hakim di dalam mahkamah.


BABAK 3
Siti Muslihah dan hubungannya dengan Khalil Zainal. Seperti biasa dan lumrah, pasangan bercinta ini pergi dating. Siti Muslihah melahirkan rasa bimbangnya takut-takut bapanya tidak merestui hubungan cinta mereka itu. Khalil pula cuba menenangkan hati Siti Muslihah dan berjanji akan cuba mengambil hati bapanya.


BABAK 4
Siti Muslihah bergaduh dengan Mahmud Ghafur tentang Khalil Zainal. Mahmud Ghafur melarang anaknya itu berjumpa dengan Khalil lagi kerana Khalil berlainan fahaman walaupun beragama yang sama, iaitu Islam. Jiwa muda Siti Muslihah menentang pendirian bapanya itu yang dianggap kolot dan tidak boleh diterima akal. Bapanya memberi amaran itu dengan keras. Jika tidak dia sanggup buat apa saja untuk menghalang percintaan anaknya itu daripada berterusan.


BABAK 5
Siti Muslihah melarikan diri berjumpa Khalil Zainal selepas bergaduh dengan bapanya. Khalil Zainal menasihati Siti Muslihah supaya balik semula ke rumah bapanya kerana perbuatan itu tidak elok. Siti Muslihah ikut nasihat Khalil.


BABAK 6
Khalil dan Siti Muslihah memang jarang berjumpa. Paling kerap pun dua minggu sekali. Dua minggu kemudian, Khalil diserang oleh Mahmud Ghafur. Seperti babak awal, Khalil dan Mahmud berlawan antara satu sama lain. Khalil dapat menewaskan Mahmud dan Mahmud melarikan diri.


BABAK 7
Khalil membuat laporan polis kerana mengesyaki sesuatu telah berlaku kepada Siti Muslihah. Polis kemudian menjalankan siasatan dan menahan Mahmud Ghafur kerana tidak dapat menunjukkan bukti bahawa anaknya masih ada dan masih hidup.


BABAK 8
Mahmud Ghafur menjalani kehidupan di penjara. Khalil pula sudah ada teman wanita yang baru. Mahmud enggan memberitahu pihak keluarga Siti Muslihah di mana mayat Siti Muslihah ketika dituntut di dalam mahkamah.
Hingga kini tiada bukti yang Siti Muslihah sudah mati. Mungkin juga dia masih hidup kerana mungkin ADA PERKARA YANG LEBIH BESAR daripada penangkapan Mahmud Ghafur yang dipenjarakan.



p/s:

Tiga skrip ini aku akan buat serentak.
Tamak kan aku?
Orang tamak selalu rugi kan?
Tak semua orang rugi tu orang tamak.

1 ulasan:

  1. Macam menarik. gud luck.


    neway, terkejut gk dtg blog ni. lama x dtg. tiba2 dah berubah wajah. igt IIIES tu flash. haha...

    BalasPadam