Khamis, Januari 28, 2010

seperti rezeki ada di mana-mana, kerlipan ilham ada di mana-mana

rasanya kali ini aku terasa nak luah perasaan aku.
berguna juga kalau pandai berlakon ni terutamanya dalam membentangkan hasil kaji selidik projek tahun akhir, misalnya.

sejak beberapa bulan yang lalu aku anggap dan merasakan apa-apa pembentangan atau peperiksaan sama ada yang rasmi atau tak rasmi itu sebagai sebuah show.

dalam aku sedang berusaha menyiapkan projek tahun akhir aku.
sudah pasti aku tak mahu abaikan kerja seni aku.

aku jadi penolong pengarah projek teater bangsawan Jebat di UTP untuk semester ini.
aku harap pengarah tak terlalu sibuk sangat dan dapat mengarah dengan lebih banyak masa.

juga aku harap pada audition untuk cari pelakon dan krew baru minggu depan, ada yang berbakat dan layak mendukung watak-watak utama

sebab utama ialah aku tak mahu berlakon watak utama iaitu tuah atau jebat.
mungkin sebab sejak aku mula pakai baju kuning dulu, dan selepas aku jadi Y.B Asylum, aku rasa aku 'melekat' dengan watak-watak yang ada 'authority'.
jadi oleh sebab itu kalau diberikan peluang, aku mahu pegang watak sultan.

waktu aku sedang duduk dan makan ada sekumpulan rakan-rakan berbangsa Cina menyambut hari jadi.
lantas aku terus terfikir satu idea.

waktu aku sedang menonton program tv Bersamamu.
kisah menyayat hati itu, terus, aku terfikir satu idea.

waktu aku sedang mula hendak mandi di shower.
aku terfikir satu idea bagaimana untuk jadikan cerita Tukang Kasut Jalan Rogayah itu sebuah drama tv.

waktu aku sedang duduk dana makan lagi aku melihat seorang makcik tukang sapu sampah menghalau anak kucing yang hendak bermain-main dengan penyapu makcik itu.
lalu aku terfikir satu idea lagi.

waktu aku mengidam nak makan coklat Snickers.
aku terfikir satu lagi idea.

waktu aku sedang terbayang seorang menggali lubang.
aku terfikir satu lagi idea.

dan aku tak dapat jelaskan lagi kenapa.
aku suka keluarkan idea teater berdasarkan makanan.

nasi lemak lah. kuih talam lah.
dan baru saja terfikir nak buat cerita daripada buah pisang.
tapi aku tak ada ilham apa-apa kalau fikir pasal epal.
mungkin epal itu kes khusus.

dan ya, memang, memang aku sengaja buat skrip teater yang ada banyak lapis interpretasi.
seperti nasi lemak 10 sen.
tak sangka sifu teater aku boleh fikir skrip itu sampai tahap political play.
mungkin dia belum baca lagi.

nak baca ke? tunggu buku Kakiscript tu dilancarkan lah ya! :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan