Rabu, Januari 20, 2010

Sinopsis Nasi Lemak 10 Sen

Dah lama aku tak menulis.
Nafsu seni sedang reda.
Skrip baru hanya tambah satu baris hari ini.
Tambah satu atau dua lagi hari esok.
Dan begitulah keadaannya.

Semester baru akan tiba tak lama lagi.
Semester terakhir aku di universiti.
Aku akan cuba laluinya tanpa aku sedari.
Harap-harap bila aku sedar aku dah habis belajar dan sudah bertunang hendaknya.
Walaupun ada projek bangsawan yang mana minggu pertama sudah ada perjumpaan dan ujibakat.
Dan walaupun aku nampak seperti mengabaikan pelajaran aku.
Tetapi bagi diri aku, apa yang nampak di luar tidak 100% sama dengan apa yang sebenarnya di dalam.
Mungkin ada yang fikir pelakon itu hipokrit.
Walaupun sebenarnya sesiapa saja boleh jadi hipokrit.
Malah boleh saja jadi hipokrit atas tujuan yang baik.

Syukur skrip 10 minit yang aku hantar ke Kakiscript tempoh hari berjaya memenangi hati para pengadil.
Skrip berjudul Nasi Lemak 10 Sen.
Mendapat hadiah saguhati.
Dan tiada pemenang hadiah utama.

Nasi Lemak 10 Sen adalah skrip yang paling menepati tema pertandingan Kakiscript itu berbanding dua skrip yang lain iaitu L.I.F dan bab i.


SINOPSIS NASI LEMAK 10 SEN

Nasi Lemak 10 Sen mengisahkan seorang pengemis yang cuba mendapatkan 10 sen lagi (dah ada RM 1.40) untuk membeli nasi lemak yang diidam-idamkan yang dijual oleh Kak Zee. Pengemis meminta 10 sen daripada Orang Kaya(p) tetapi tidak berjaya walaupun meminta berkali-kali. Seorang lagi pengemis (Pengemis 2 - yang mana diri dia sendiri juga - lebih kepada imaginary pengemis seperti babak Jack Sparrow bercakap seorang diri dalam Jones' Locker dalam cerita Pirates of The Carribean - At World's End) mencadangkan Pengemis untuk buat persembahan tepi jalan. Orang Kaya(p) kemudian nampak dan merendah-rendahkan Pengemis. Kemudian Pengemis sedar, duit RM1.40 yang dimilikinya tadi dah hilang dan menyangka bahawa Pengemis 2 tadi yang mencurinya. (Pelik tak? Macam mana boleh hilang? Hehe). Pengemis kemudian marah dan menjadi agresif. Dia tetap mahukan nasi lemak Kak Zee tu. Kak Zee yang sangat berkira pun tak mahu bagi nasi lemaknya percuma. Akhirnya tindakan agresif itu membunuh Kak Zee dan Orang Kaya(p) yang cuba menghalangnya. Akhirnya Pengemis berjaya mendapatkan nasi lemak Kak Zee dan akhirnya menjualnya pada orang ramai dengan hanya harga 10 sen!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan