Ahad, Januari 03, 2010

Tak Habis-habis Tentang Loser

Petang hari ini hujan masih turun.
Lebat.
Mujur juga hujan hanya pada waktu petang.
Kalau hujan juga pagi, petang ke malam sudah pasti paras air akan meningkat.

Ada satu sebab utama kenapa aku tulis Aku Bukan Loser!
Supaya orang yang rasa dirinya loser tidak terus menjadi loser.

Banyak juga filem yang menceritakan tentang kisah hidup seorang loser.
Dan bagi yang selalu nonton filem, akan tahu penamat tipikal cerita loser tersebut.
Ya, loser itu akan jadi winner juga akhirnya.
Dan orang yang rasa diri dia winner sebelumnya jadi seorang yang rasa loser.

Namun begitu filem hanya sebuah filem.
Tidak semestinya hidup sebenar juga sebegitu.
Kita manusia hanya merancang dan Tuhan menentukan.
Boleh jadi juga loser tetap akan jadi loser sampai bila-bila.
Kerana mungkin hidup sebegitu adalah yang terbaik buat dirinya.
Dan mungkin juga dia tidak merasakan dirinya loser, cuma orang lain saja yang anggap dan pandang dia sebagai loser.
Tapi dalam dirinya, dia bersemangat winner.

Cukup tentang Aku Bukan Loser!

Sekarang tentang satu lagi karya aku berjudul "He's The Tree"
Secara peribadi, aku paling suka karya ini kerana ia sangat bersubteks.
Banyak lapisan yang boleh diterokai melalui karya ini.
Walaupun ia belum ditulis lagi. Ha ha.

Cerita ni terilham daripada entri aku sebelum ini.

Sinopsis, konsep dan babak-babak "He's The Tree" akan aku siarkan bersama dengan KPCCI nanti.
Oh, dan "He's The Tree" bukannya karya berbahasa Inggeris.
Berbahasa Melayu, cuma judulnya saja. Sengaja. Nak nampak komersial, kononnya.

Dan aku baru terfikir tentang Siti Musliha sewaktu menulis nama watak Siti Muslihah dalam KPCCI aku tu!
Malah terfikir tentang Siti Sifir, Ela & Eli sebagai tukang umpat Rogayah dalam Tukang Kasut Siti Rogayah.

Fuh. Letih juga sebenarnya. Tapi berbaloi juga mengisi masa lapang menulis.
Malah khutbah Jumaat yang lepas memesan anak-anak supaya menggunakan masa cuti dengan sebaiknya bersama keluarga sebelum naik sekolah.

Dan anak buah aku Firaz Adam sudah pandai bercakap dalam telefon.
Makin ligatlah dia nanti.
Tak sabar nak main-main dengan anak-anak buah lagi..

Dan esok atau lusa aku kena keluar rumah juga.
Untuk apa?
Jawapan biasa orang seni: Nak cari ilham.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan