Isnin, April 06, 2009

Perkataan Rambang Bonjolan Rasa-rasa

Kelapa sawit

Kunci

Kerusi

Dua bulan sabit membentuk mata

Kepala harimau

Jam loceng

Basikal

Dacing

Payung (versi penganggur)

Buku nota (kot?)

Ayam

Bas

Ikan

Telefon

Kapal terbang



Hujung minggu yang lalu. Aku berikan makna secara maksimum dalam perjalanan hidup seharian. Aku suntik adrenalin. Aku sedut kasih sayang. Aku hirup manis insan. Aku hidu nyaman hidupan.

Itu makna-makna cinta. Sengaja-sengaja sahaja aku provok manusia dengan kata-kata cinta. Kononnya. Secara ilusi. Dalam realiti. Tapi ia membalikkan proses normal. Jadi abnormal. Susah jadi senang. Senang jadi susah.

Jumaat. Dan Sabtu. Berjumpa dengan kedua orang tua. Bukan aku yang pulang ke kampung. Tetapi orang tua yang berziarah ke kota. Seperti aku katakan tadi. Pembalikan proses normal hidupan. Dan ya. Dalam realiti. Secara ilusi.

Sering kali orang pandang apa yang mereka pandang. Seharus orang rasa apa yang mereka pandang. Kerana rasa itu suatu elemen alam yang cukup kuat dan berpengaruh. Rasa juga meluas. Lihat sahaja diri kita. Lidah sahaja sudah punya banyak deria rasa.

Malah seluruh tubuh kita yang dilapisi dengan kulit ini boleh merasa dan dirasa. Itu baru luaran. Dalaman? Sudah pasti ia lebih kompleks. Jauh lebih kompleks daripada menginterpretasi apa yang terkandung di dalam suatu reservoir jauh di dalam tanah bumi.

Ahad menyuntik suatu perasaan yang lebih eksplisit dan berbunga. Sekali lagi, pembalikan proses normal. Atau inversi. Begitu memberi impak pada diri dalam rasa manusia. Ya aku ulangi, diri dalam rasa.

Kata-kata rambang di atas hanya bonjolan imej-imej rasa yang dicipta untuk manusia. Sudah tentunya, rasa itu dicipta untuk manusia. Letakkan diri dalam rasa. Kerana rasa dicipta untuk manusia. Jika diri diletak dalam rasa, maka jadilah kita manusia yang manusia.


Untuk orang-orang yang teknikal atau objektif:
Secara ringkas, hujung minggu yang lalu aku berjumpa dengan mak dan ayah dan juga keluar bersiar-siar bersama teman wanita.


HA HA!

2 ulasan:

  1. ooo.. en. akin kuar ngan cik misi... hahah.. cik misi malu2 duduk belakang tiang.. oppss..
    (adakah ini bermakna aku berada di tempat kejadian... jeng jeng jenggggg)

    BalasPadam
  2. ooo.. en half keluar dengan en pojan...

    (adakah aku juga ada di tempat kejadian)

    BalasPadam