Rabu, April 29, 2009

Mahsuri Bazir

Isnin, 27 April 2009, Malam
Panggung Sari, Istana Budaya



Mungkin ada yang perasan atau tidak, aku dah lama tak pergi menonton teater dan membuat sedikit ulasan seperti dulu dalam slot Singgah Sana Seni. Ya, memang aku sedang 'idle' buat sementara waktu daripada menonton sebarang pementasan di KL ini. Sebab? Sebab peribadi, barangkali. (Bini marah selalu balik lewat malam!) Namun, aku masih mengikuti perkembangan terkini teater.

Aku telah diajak dan dibelanja menonton teater terbaru di IB iaitu Mahsuri, arahan Fauziah Nawi. Pada asalnya aku memang tidak mahu menonton, tetapi apabila aku dibelanja sepenuhnya, aku rasa kurang wajar untuk menolak rezeki. Bak kata pepatah, rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari. (Nasib juga malam itu bini kerja shif malam!)

Sebelum masuk panggung, sebelum tirai dibuka, expectation aku hanya satu - lakonan yang mantap.









































Lebih kurang satu jam tiga puluh minit kemudian


Curtain call.

Sabera Shaik sebagai Wan Mahura menerima sorakan.
Begitu juga dengan Azizah Mahzan sebagai Wan Endah.
Dan, nak tak nak bagi jugalah sorakan pada Vanidah Imran, Mahsuri malam itu.

Skrip Mahsuri oleh Rahimidin Zahari. Boleh tahan juga pencapaiannya. Tapi aku baru kenal dia malam itu melalui buku program.

Eh, kejap. Aku tak ada nyatakan perkataan 'muzikal' ke?

Kecewa dengan Mahsuri. Seharusnya jadi lebih baik.




Pasca-entri:

Aku rasa watak utama harus UTAMA.

Aku rasa energi malam itu tidak cukup tinggi. Hanya meningkat di babak-babak terakhir.

Aku rasa penamat cerita sedikit tidak memuaskan hati penonton.

Aku rasa babak Mahsuri dipenjarakan itu cantik dan kemas.

Aku rasa kejahatan Wan Mahura (Sabera Shaik) dan kegersangan Wan Endah (Azizah Mahzan).

Aku tak dapat dengar dengan jelas lontaran vokal pelakon baru. Tak dapat dengar dengan jelas lagu yang dinyanyikan.

Haa Haa Haa Haa... (Menguap)

Koreografer silat Mohammad Poizi Nawi boleh koreografkan Jebat dan Tuah dalam JEBAT tak?



Bazir, bazir, bazir....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan