Rabu, April 22, 2009

Lapalapula

Dalam kata ada kata, dalam kata ada kata yang lain.
Dalam kata ada irama, dalam kata ada irama yang lain.


Lapalapula
Brani
Song Sung
Ah Singh
Duit
Cho Lee
Qi Pas
Peace Toll


Semua di atas boleh disatukan.
Atau boleh jadi frakmen.

Apa yang aku cuba sampaikan dalam TIANG ada beberapa;
Pertama, tentang kewajipan solat.
Kedua, tentang semangat bersatu.
Ketiga, tentang hak.
Keempat dan seterusnya, tunggu hingga karya ini siap.

Yang ketiga itu. Yang hak tetap jadi hak.
Keseluruhan teater ini banyak menunjukkan imej songsang. Inversion.
Misalnya, satu entiti itu aku beri warna Putih. Tetapi imejnya hitam.
Kemudian, ada bahagian cubaan menafikan kebenaran.
Aku gagalkan cubaan itu untuk menunjukkan, apa yang sudah hak itu tetap hak.
Dan orang yang gagal itu orang yang bodoh.

Macam Ah Singh. Aku wujudkan isu perkauman.
Sengaja aku cipta bunyinya seakan-akan "Asing".

Peace Toll pula. Nak aman, kena ada 'tol'nya pula. "Tol Keamanan".
Lagi sekali, sengaja aku cipta bunyinya menyerupai "Pistol".
Dua-dua tak boleh pakai.
Masih adakah 'keamanan'?

Dan zaman sekarang pun, dah banyak perkara yang songsang.


Pening.. Pening.. Pening..
FYPs pun tak berminat, pelakon pun tak berminat. Tapi semua nak A. Nak rasa cambest berlakon.

Eh. Sengaja, aku TERQUOTE seseorang.

1 ulasan:

  1. salam, tak nonton mahsuri muzikal ke, kalau nak baca adalah saya punya kat saloranseni.blogspot.com

    BalasPadam