Jumaat, April 30, 2010

CARAP (Catatan Rawak Pagi)

Pagi-pagi begini. Suka untuk aku berkongsi apa yang bermain-main di ruang fikiran.

  1. Aku kira hidup manusia adalah untuk manusia mencari diri yang sebenar. Contoh terdekat adalah diri aku sendiri. Tak payah bagi contoh pasal orang lain. Aku kini sedar, aku tidak bagus dalam kerja engineering. Belajar engineering boleh saja, tapi bila kena buat kerja engineering, aku memang tidak bagus. Boleh buat, tapi hasilnya sampah. Tapi kalau bidang seni, hasil karya sampah itu boleh jadi sesuatu yang agung.
  2. Kalaulah penulis skrip / pembikin cerita itu dewa, pengarah pula adalah raja, pengurus-pengurus pula adalah para pembesar, maka pelakon adalah rakyat biasa. Tapi kalau rakyat biasa didahulukan, maka rakyatlah yang dapat kebaikan yang lebih. Itu secara idealnya. Namun aku kira, tiada taraf dalam kerja seni seharusnya, tetapi ada jenis / kategori penggiat seni. Ada pembikin, ada penggerak, ada penonton sahaja. Yang penting berikan jiwa sehabis baik, sejujur hati dalam berkerja seni. Kalau nak berlakon sahaja, tidak mengapalah, yang penting berlakonlah sehabis baik, sejujur jiwa. Kalau nak mengarah sahaja, tidak mengapalah, mengarahlah sehabis baik, sejujur jiwa, (tapi kena tahu lah selok-belok pengarahan). Kalau nak belakang tabir sahaja, tidak mengapalah, tapi kerjalah sehabis baik, seikhlas hati. Semuanya tentang bagaimana kita berikan yang terbaik dalam apa yang kita lakukan dalam hidup kita. Kalau hasil kerja engineering aku sampah, maka memang itulah yang aku mampu berikan yang terbaik mengikut kemampuan dan kebolehan engineering aku berdasarkan jiwa engineering aku yang makin luput dek seni ni. Kah kah kah.
  3. Kalau kau buat benda tak baik pada orang yang tak bersalah dan tak pernah buat apa-apa kat kau, lambat laun mesti kau akan ditimpa benda yang tak baik juga yang setimpal. Contoh paling mudah, kalau kau ambil barang orang tanpa izin dan tuannya masih tidak halalkannya, satu hari nanti mesti barang kau juga akan 'hilang' dengan cara-cara yang sepatutnya.
  4. Kalau manusia berperangai buruk dengan manusia lain, secara logiknya dah tentu manusia lain tak mahu jalinkan hubungan yang baik dengan kau. Kalau ya pun, hubungan itu tidak jujur dan mereka masih tidak suka jalinan perhubungan itu. Kau sendiri akan dapat rasa dalam hati, cuma kau masih DENIAL untuk berubah.
  5. Apa-apa pun, ia tetap berbalik semula kepada kita. Kita jadi diri kita dan berikan yang terbaik terhadap apa-apa pun yang kita lakukan. Kalau tak dapat jadi diri sendiri lagi, apa kata kita cari diri kita yang sebenar?
Mari?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan