Jumaat, Mei 07, 2010

Puisi T.T.S

"Titis Tinta Sakti"
Oleh Akin Muhammad (sempena Malam Fiesta TTS pada 7 Mei 2010)

tanpamu
tertutup
sanubariku

tetap dalam longlai lemah jasad ini
tatapan waktu layu dan sepi
suasana dipukul-pukul ke kanan ke kiri ke atas ke bawah

tak perlu aku patah balik untuk aku kutip
tercicirnya butir butir emas dan perak keringat
sebab bukan untuk beli nama, glamour, popular, pangkat, duit mahu pun perempuan

tirai itu merah warnanya
tertutup rapi dan kemas tatkala pentas sunyi
siapa saja yang tahu apa ada di sebalik tirai itu

tirai itu boleh jadi putih, hitam, biru, kuning, hijau, jingga malah hitam warnanya
terbuka bila manusia memainkan peranannya
sampaikan pesanan dan ingatan pada mereka yang memerlukan

tangga dan platform jadi hiasan dalam hati
tepatnya spacing, blocking, grouping dan pacing jadi igauan dalam sanubari
sistem audio dan cahaya jadi sinar dalam jiwa

terkapai-kapai aku dipukul gelora jiwa ini
tanpa director dan stage manager di sisi
serta rakan-rakan sepentas yang lain yang mengisi kekosongan jiwa ini

tak sangka aku sudah terlalu lama berjalan seorang diri
tanpa ada teman di sisi hanya berbekalkan sebatang lilin ini (menyalakan lilin)
syyyy... api, aku ingin jadi kawanmu, rakanmu, sahabatmu, temanku, kekasihku...

tabir masih terbuka
tatkala ada manusia yang sedang alpa dengan kelalaian dunia
sentiasa akan terbuka buat mereka yang masih ada jiwa yang boleh disentuh

tak mampu lidah lisanku menangisi pemergian ini
tak mungkin mata dan hidung hatiku melupakan butir-butir kenangan
sehingga menjadi sebatang lilin yang kini hidup menyala membakar di hadapan mataku

titis titis daripada batang lilin ini yang mencair adalah ibarat
titis titis tinta sakti jiwa seni ini
seni yang asalnya tidak mengalir dalam salur darah ini

titis
tinta
sakti

titis
tinta
seni

titis
tinta
sayu

titis
tinta
senyum

titis
tinta
sanubari

titis
tinta
satu

t
t
s

tetap
tersemat
selamanya

tuan-tuan dan puan-puan semua
tak perlu risau kalau aku hilang
sebab kau pasti akan dapat cari aku di mana lagi kalau bukan di atas pentas

tamatlah sudah kata-kata
teramat sukar untuk aku sembunyikan perasaan ini
sedih sebak sayu dan pilu ini

(meniup api lilin)

selamat malam
kekasihku,

tronoh
theatre
shop

1 ulasan:

  1. terbaik ar usop..
    tacing jap..
    so papehal gudlak la emm..:D

    BalasPadam