Selasa, April 13, 2010

Niat Penulis: Nasi Lemak 10 Sen

Dulu aku ada beritahu yang aku nak kongsi sedikit tentang Nasi Lemak 10 Sen.
Jadi selepas ianya dipentaskan pertama kali oleh The Qum Actors (TQA) pada Sabtu dan Ahad yang lalu sebagai pre-show bangsawan Tuah Hang Jebat, suka untuk aku kongsi apa yang aku fikirkan dan apa niat sebenar aku menulis karya pendek ini.

Pertama sekali, karya aku ini memang aku bentangkan menjadi sebuah karya yang terbuka kepada sebarang interpretasi. Aku tidak khususkan latar masanya, latar tempatnya, mahupun konsepnya. TQA tempoh hari mementaskannya dengan konsep binatang. Menarik!

Namun begitu, sudah pasti ada sesuatu yang membuatkan aku menulis karya ini. Sudah pasti ada niat penulis yang sebenar.

Aku tulis skrip ini sewaktu aku praktikal di KLCC mula hujung tahun 2008 hingga Julai 2009.
Dan sememangnya apa yang ditulis adalah berdasarkan pengalaman dan pemerhatian aku sepanjang berada di kota besar Kuala Lumpur itu.

Oleh kerana skrip ini ditulis untuk tujuan pertandingan Kakiscript yang bertemakan Conflict/Resolution, sudah pasti aku akan pastikan karya aku ini bertepatan dengan tema dan selari dengan keperluan dan kehendak seni itu sendiri.

Waktu aku rehat makan tengah hari di gerai makan sekitar KLCC, begitu banyak sekali orang yang mengemis atau meminta derma, meminta sedekah dan seumpamanya sewaktu orang sedang makan. Nah, perihal kejadian itu adalah kunci penggerak utama kepala otak aku untuk menghasilkan skrip ini, tentang pengemis.

Aku perhatikan pengemis itu. Aku persoalkan: Kenapa mereka mengemis? Sedangkan fizikal mereka sempurna? Nah, persoalan inilah yang mendorong aku untuk menulis.

Lalu aku cipta dan masukkan bayangan watak-watak yang berlawanan dengan pengemis (sebab nak ikut temanya KONFLIK).

PENGEMIS

ORANG KAYA(P)

Watak ORANG KAYA(P) sengaja dilabel sebegitu. Ia boleh jadi ORANG KAYA, ORANG KAYA (PEREMPUAN), ORANG KAYAP dan apa-apa sahaja interpretasi lain yang boleh masuk dalam kurungan huruf 'P' itu.

Dan KAK ZEE.

Nama KAK ZEE yang terlintas di kepala otak sebab waktu tu aku tengah muat turun lagu Zee Avi. He he he.

KAK ZEE adalah peniaga nasi lemak tersebut.

Situasi cerita ini memang tipikal dan simple.

Akan tetapi tugas pengkarya untuk menjadikannya unik dan tidak terlalu stereotaip.

Imaginasi aku wujudkan satu lagi watak PENGEMIS 2 yang sebenarnya pada imaginasi aku PENGEMIS 2 hanyalah imaginari! Tidak wujud! Hanya wujud dalam fikiran PENGEMIS.

Kemudian aku persoalkan lagi. Adakah pengemis yang miskin itu lebih mulia daripada orang kaya dan peniaga? Dan adakah orang kaya dan peniaga itu lebih mulia daripada pengemis?

Sudah tentu, persoalan itu tiada jawapan yang khusus.

Aku amat gembira apabila Zhafran ada bertanya tentang karya aku ini tempoh hari.

Tempoh hari juga Faisal Aziz ada berkongsi interpretasinya.

PENGEMIS ditonjolkan dalam watak ANJING.

ORANG KAYA(P) pula KAMBING.

KAK ZEE pula KUCING. Kerajaan - yang beri kekayaan pada KAMBING.

PENGEMIS 2 pula GAGAK. Opportunist.

Karya Nasi Lemak 10 Sen ini aku buat tanpa fikir, tanpa ada plan, tanpa ada pitching, tanpa ada treatment, tanpa ada draf. Main buat saja ikut rasa dan jiwa. Ya, memang begitulah karya seni. Ikut rasa dan jiwa!

Kenapa nasi lemak?

Sebab nasi lemak begitu sinonim dengan masyarakat di Malaysia sebagai makanan sarapan pagi. Dan boleh jadi juga kau orang nak jadikan waktu sarapan pagi itu sebagai latar masa? Terpulanglah pada interpretasi kau orang...

Kenapa 10 sen?

Aku ada jelaskan pada Acab di hadapan Fatina dan Farah tempoh hari di gerai makan Nasifah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan