Isnin, April 19, 2010

Sekelumit Cinta Dari Rasa Jiwa Yang Tiada Kesinambungan Dan Tiada Peduli



Aku layan main-main dengan Google dengan kata kunci 'theatre'. Dan aku masuk satu sesawang ArtFilms.com, terus aku teruja melihat betapa banyaknya sub-sub dibawah satu perkara iaitu THEATRE.


Acting and Directing
Drama Therapy
Physical / Visual Theatre
Acting Shakespeare
Puppetry
Backstage & Scenography
Healing Art
Scriptwriting
History
Singing & Vocal Training
Circus & Mime
Installation & Performance
Stage Fight
Make-up and SFX
Comedy & Commedia
Masks
World: American Theatre
World: Asian Theatre
Devising Theatre
World: European Theatre


Aku memang berniat nak belajar teater lepas ni. Sebab aku rasa ilmu teater aku hanya sebesar zarah saja jika nak dibandingkan dengan orang yang berpeluang belajar teater secara lanjut. Sekarang pun aku masih dalam peringkat pembelajaran teater secara tak rasmi. Masih banyak lagi benda yang boleh dipelajari dan diterokai. Belajar teater dalam kelas Co-Q pun tak seberapa sangat. Tapi syukur juga, sekurang-kurangnya aku sudah tahu serba sedikit tentang sejarah perkembangan teater dan juga genre-genre seperti realism, surrealism dan experimentalism. Dan aku kira, banyak lagi genre yang belum aku belajar. Dan aku kira pun, wajar juga aku fikir yang masih banyak lagi genre teater yang belum diterokai!

Dan entri ini tiada kesinambungan. Dan tiada peduli.

Cerita aku di kafe.
Aku gemar duduk bersendiri di kafe untuk mencari ilham.
Kalau kafe tidak ramai orang, lagi bagus. Lebih tenang dan damai.
Kini aku selalu membawa buku nota kecil yang aku boleh selitkan ke dalam kocek seluar.
Aku bawa ia ke mana-mana.
Ke kafe, ke dewan, ke kelas, malah ke tempat karaoke pun.
Aku perlu sentiasa bersedia. Kerana ilham boleh terpacul keluar bila-bila masa sahaja ikut suka tanpa ada warning.
Aku duduk, makan, minum, termenung, tengok orang lalu-lalang, merasai angin, didatangi orang yang bersejarah, tambah minuman, termenung, tengok orang lalu-lalang, dan aku capai buku nota kecil itu, sebatang pena tak cantik yang seharusnya ia begitu, lalu aku mula menulis:

kebanyakannya berpunca daripada perkataan ironik.

maka wujudlah pelbagai pecahan kata hingga membabitkan oksigen dan emas entah beberapa karat. gigi pun terlibat sama akhirnya.

maka akan wujudlah cerita yang entah apa-apa, tapi entah kenapa aku menulisnya nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan